Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Poskytování informací Systém poskytování informací dle zákona č. 106/1999

Odpověď na žádost o poskytnutí informace



Žádost: Jakým způsobem dochází k určení výše částky k úhradě za jednání

Dobrý den,
reaguji na vaší výzvu ze dne ******. Žádáme vás tímto podle Zákona o svobodném přístupu k informacím o zaslání důkazních prostředků, tak abychom mohli určit osobu zodpovědnou za toto jednání vykazující znaky přestupku podle ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 4.

Podklady prosím zašlete do datové schránky naší společnosti.

Žádáme vás podle Zákona o svobodném přístupu k informacím o odpověď jakým způsobem dochází k určení výše částky k úhradě za jednání. Zda výši částky určené k úhradě rozhoduje příslušná osoba nebo zda existuje interní nařízení o výši této částky a zda jsou v tomto směru zohledněny polehčující okolnosti, jelikož se jedná o první přestupek ve vaší obci.

Děkuji

S přáním pohodových dnů

********
jednatel

datum žádosti: 31. 08. 2022


odpověď:

Město Litomyšl, se sídlem Bří. Šťastných 1000, 570 01 Litomyšl, IČO 00276944 jako povinný subjekt v souladu s § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, obdrželo dne 06.09.2019 Vaši žádost, vedenou pod č.j. MěÚ Litomyšl ******, o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o poskytnutí informací), týkající se zaslání důkazních prostředků, k určení osoby zodpovědné za jednání vykazující znaky přestupku podle ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 4 zákona o silničním provozu a informace jakým způsobem dochází k určení výše částky k úhradě za jednání (zda výši částky určené k úhradě rozhoduje příslušná osoba nebo zda existuje interní nařízení o výši této částky a zda jsou v tomto směru zohledněny polehčující okolnosti, jelikož se jedná o první přestupek ve vaší obci).
Povinný subjekt za prvé zkoumal, zda se žadatel ve své žádosti ze dne 31.08.2022 dostatečně identifikoval, tedy uvedl příslušné údaje vymezené v § 14 odst. 2 zákona o poskytnutí informací. Povinný v tomto bodě konstatuje, že žadatel se ve své žádosti dostatečně identifikoval (datová schránka právnické osoby).

Za druhé povinný subjekt konstatuje, že požadované informace uvedené žadatelem v žádosti ze dne 31.08.2022 existují a jsou dostupné.

Vzhledem k tomu, že byly splněny podmínky pro poskytnutí požadované informace, rozhodlo město Litomyšl, Městský úřad Litomyšl, tajemník městského úřadu, poskytnout níže uvedené požadované informace.
V reakci na dotaz, jakým způsobem dochází k určení výše částky předmětné výzvy, Vám sdělujeme následující. Podle ust. § 125h odst. 2 zákona o silničním provozu platí, že: "Určená částka se stanoví ve stejné výši jako pokuta, kterou lze uložit příkazem na místě. Při stanovení určené částky obecní úřad obce s rozšířenou působností přihlédne k závažnosti porušení povinnosti řidiče nebo pravidel provozu na pozemních komunikacích." Podle ust. § 125c odst. 7 písm. b) zákona o silničním provozu platí, že: "Příkazem na místě lze uložit pokutu do 1000 Kč za přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodů 1 a 4." V souladu s dotčenými zákonnými ustanoveními se pak konkrétní výše určené částky předmětné výzvy určuje na základě hodnoty překročení maximální dovolené rychlosti. V dané věci bylo vozidlu ****** naměřena rychlost jízdy 65 km/h, kdy po odečtení možné míry tolerance +/- 3 km/h, byla ustanovena konečná rychlost jízdy na 62 km/h. Ve smyslu ust. § 125c odst. 1 písm. f) bod 4 zákona o silničním provozu platí, že se jedná o překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h. V rámci zákonné dikce se tak pohybujeme v rozmezí rychlosti od 50 km/h do 70 km/h. Jelikož byla Vašemu vozidlu naměřena rychlost 65 km/h, po odečtu míry tolerance 62 km/h, tak se pohybujeme v druhé polovině tohoto zákonného rozmezí. Na základě všech těchto reálií je potom výše určené částky 800,- Kč naprosto odpovídající, přiměřená a zákonná. A priori toto určení se samo o sobě řídí právě závažností porušení povinnosti řidiče, resp. mírou překročení dovolené rychlosti v rámci zákonného rozmezí.
Správní orgán zároveň konstatuje, že určená částka předmětné výzvy nepředstavuje ještě správní řízení o daném přestupku, proto se de iure ani nejedná o pokutu jako správní trest. Teprve až ve chvíli, kdy není tato určená částka uhrazena v zákonné lhůtě a správnímu orgánu se nedostane indicií k určení totožnosti řidiče, tak se věc přestupku dostává do správního řízení. V současné chvíli proto de facto není ani možné přihlédnout polehčujícím okolnostem, protože ty se váží až na správní řízení, ve kterém by však již hrozila pokuta v rozmezí od 1500,- Kč do 2500,- Kč. Teprve až zde by správní orgán zkoumal polehčující a přitěžující okolnosti. Stanovení výše určené částky předmětné výzvy se tak řídí jinými pravidly, než stanovení konečné výše pokuty za daný přestupek ve správním řízení.
V příloze Vám zasíláme Protokol z měření a foto, kde je nejlépe zachycen obličej řidiče (zároveň konstatujeme, že pořízená fotodokumentace k tomuto neslouží, ta má zachytit RZ vozidla).

S pozdravem



Ing. Bohuslav Pulgret
tajemník Městského úřadu Litomyšl

datum odpovědi: 06. 09. 2022

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl