Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua
kalendář

ŘSD se sešlo se zástupci obcí na další kontrolní schůzce k výstavbě dálnice D35

obrázek k Ilustrační foto z jednání k podepsání memoranda
Loni v březnu podepsali zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Litomyšle, Pardubického kraje, Strakova, Němčic, Janova, Sedlišť, spolku Živé Kornice a místních zemědělců společné memorandum, které mělo odblokovat výstavbu dopravní tepny spojující Čechy s Moravou. Letos se schází na pravidelných schůzkách a kontrolují, zda to, co je psáno, skutečně platí.

V memorandu je přesně popsána trasa  komunikace, její výška v jednotlivých etapách, kde se vysází náhradní zeleň či umístění protihlukových stěn. ŘSD se zavázalo dálnici podle kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestaly podávat odvolání, což urychlí a usnadní postavení dálnice. Součástí memoranda jsou také pravidelné vyhodnocovací schůzky, které se konají jednou za čtvrt roku v Litomyšli.

Ta zatím poslední se uskutečnila na začátku září a podle ohlasů účastníků zatím vše probíhá tak, jak si přítomní slíbili. „ŘSD v podstatě naše podmínky plní, dolaďujeme detaily. Kdyby ŘSD jednalo s dotčenými občany vždy a všude jako dnes u Litomyšle, tak by se pravděpodobně přípravy dálnic výrazně urychlily. Dodržení termínů ale mohou ovlivnit další vlivy, například současné hospodaření státu,“ okomentoval jednání Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice, podobně hovoří i strakovský starosta Jan Janypka.

I podle vedení města Litomyšle zatím vše jde podle plánu, byť se na jednání občas objevují nová témata. „V září jsme ještě oficiálně požádali o prověření nové protihlukové stěny u Černé hory, protože nám přijde, že po úpravách projektu tam končí mnohem dříve, než začíná navazující násyp a vznikla by tam poměrně významná mezera směrem k městu. Proto jsme požádali o prověření našeho návrhu a případně prodloužení stěny tak, aby navazovala na násyp, a směrem k Litomyšli se nešířil hluk z dálnice. Ale to jsou menší zádrhele, o kterých jsme věděli, že mohou nastat. Opravdu stěžejní témata jako trasa, výška či zábory půdy jsou jasně dané a nikdo se o nich už ani nebaví. Jednání všech účastníků je velice korektní a jsem moc rád, že se díky aktivitě všech zúčastněných podařilo najít společnou řeč. Nakonec na tom vydělají všichni. Do řízení se k našemu překvapení přihlásil jakýsi spolek ochránců přírody ze střední Moravy, pevně věřím, že nebude naši lokální dohodu na provedení dálnice blokovat a odvolávat se. V tomto máme dle mého názoru příliš benevolentní zákony. Velice oceňuji i aktivitu generálního ředitele ŘSD Radka Mátla, který se vyhodnocovacích schůzek osobně účastní,“ popisuje závěry z posledního jednání starosta Daniel Brýdl. Další schůzka se bude v prostorách litomyšlského městského úřadu konat na sklonku letošního roku.

Podle aktuálních informací z ŘSD se se zahájením stavby dálnice D35 v úsecích kolem Litomyšle počítá na rok 2023. V roce 2026 by měla být komunikace v úseku Džbánov-Litomyšl uvedena do ostrého provozu, část Litomyšl-Janov pak o dvanáct měsíců později v roce 2027. Infoletáky k výstavbě dálnice jsou pravidelně aktualizovány a zveřejňovány na www.rsd.cz.

Odběr novinek Youtube Litomyšl