„V tuto chvíli ještě řešíme finanční vyrovnání za to, že několik týdnů nebylo kvůli nezvládnuté situaci vybíráno jízdné. To vše chceme proplatit a budeme postupovat přesně v souladu se smlouvou a zákony. Na druhou stranu chci dodat, že v poslední době byly problémy způsobeny například také covidem, nemocní řidiči se pomalu vrací do práce. S dopravcem intenzivně jednáme a snažíme se pomoci, abychom cestujícím zajistili lepší servis. Externí firmě jsme například zadali analýzu dvou regionálních spojů, kde by mohly vypomoci poptávkové autobusy,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Od 1. října kraj upravil některé jízdní řády autobusů a na vybraných linkách přidával spoje. „Došlo k některým časovým úpravám, aby autobusy lépe navazovaly například na začátek a konec výuky na školách, což jsme teď řešili a ještě budeme řešit se starosty, řediteli i rodiči. Naší prioritou je, aby se děti ze všech částí kraje včas dostávaly na zahájení školní výuky. Spoje posilujeme například mezi městy Vysoké Mýto–Chrudim, Česká Třebová–Litomyšl, Lanškroun–Letohrad a Svitavy–Litomyšl. Veškeré úpravy najdou lidé na webech oredo.cz a idos.cz. V tuto dobu BusLine denně jezdí 1670 spojů, celkem jich Pardubický kraj každý den vypravuje zhruba 3400. Neodjeté jsou jednotky procent,“ dodává Kortyš.
Kraj ročně zajišťuje dopravní obslužnost v objemu 16,5 milionu kilometrů. Tato čísla dlouhodobě rostou, v roce 2010 bylo odjeto 13,14 milionu kilometrů, o pět let později se jednalo již o 15,82 milionu kilometrů. V roce 2021 dosáhly náklady na autobusovou dopravu výše 500 milionů korun a s ohledem na inflaci a zvyšování cen bude finální částka za letošní rok pravděpodobně ještě vyšší. Kvůli nedostatku řidičů, kterých podle odhadů chybí v České republice až 15 tisíc, a neustále se zvyšujícím nákladům je do budoucna možné, že Pardubický kraj bude v příštích letech po dohodě s městy a obcemi snižovat celkový objem odjetých kilometrů.