Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 4/2016



SOS: Lákavá nabídka práce z domova? Smutná realita

Na Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s., se obrátila seniorka, budeme jí říkat paní Hana. Paní Hana po smrti manžela zůstala sama, a tak hledala pro sebe nové možnosti uplatnění a také nějaký ten přivýdělek k malému důchodu. Jelikož se řadí k těm aktivním seniorům, kteří nechtějí zůstat za mladší generací pozadu, seznamuje se intenzivně s internetem a s možnostmi, které toto médium přináší. Jednoho dne se rozhodla projít si inzerci na internetu a zareagovala na jednu z nepřeberných nabídek práce z domova.

Vše se na první pohled jevilo jako velice lukrativní nabídka. Firma nabízela jednoduché, nenáročné práce administrativního charakteru - konkrétně kompletaci, balení a adresování reklamních prospektů. Vše potřebné k výkonu činnosti měla firma zaslat až domů. Inzerát sliboval měsíční výdělek po zapracování až 18 tisíc korun, možnost pracovat v rozsahu a v čase, v jakém si pracovník sám určí, ale co je hlavní - z pohodlí vlastního domova. Na budoucí spolupracovníky firma naopak nekladla žádné požadavky, co se týče výkonu časových možností, vzdělání či praxe, zkrátka ideální práce právě pro seniory či maminky na mateřské dovolené.

Paní Hana po chvilce váhání vyplnila krátký odpovědní formulář a čekala na reakci společnosti. Ta přišla záhy. Paní Hana byla vyzvána, aby na účet společnosti zaslala tzv. „návratnou“ zálohu ve výši 900,- Kč a netrpělivě očekávala zásilku, která měla obsahovat všechny potřebné podklady k zahájení činnosti (návod, smlouvu a reklamní materiály).

Záhy obdržela první zásilku, která k jejímu překvapení neobsahovala pracovní smlouvu, ale smlouvu o zprostředkování a podrobný návod na to, jak dále inzerovat stejnou nabídku, na kterou se sama nachytala. Za každého, kdo by se na její inzerát reagoval stejně jako ona, tedy zasláním „návratné“ zálohy, měla podle smlouvy dostat slíbenou provizi.

Paní Hana, která se sama snažila vždy jednat poctivě, se cítila podvedená. Pokusila se odstoupit od smlouvy. Firma však zaplacené finanční prostředky odmítla vrátit.

SOS MaS, z. s., varuje všechny spoluobčany před podobnými praktikami. Paní Hana není zdaleka jedinou poškozenou. Neutěšená finanční situace, zdravotní handicap neumožňující docházet či dojíždět do zaměstnání, potřeba sladění práce a péče o rodinu nebo zkrátka jen potřeba být užitečný, přiměje ročně mnoho lidí k reakci na podobnou nabídku. Abyste při hledání práce z domova nenaletěli, zde je několik užitečných rad.

Jak poznat pochybný inzerát?

Slibuje inzerát nereálné finanční ohodnocení získané s minimálním úsilím?

Neobsahuje téměř žádné požadavky na vás jako na pracovníka?

Je vyžadována vstupní investice ze strany budoucího pracovníka?

Není zcela jasné, jakou činnost máte vykonávat (nabídka obsahuje pouze obecné formulace nebo formulace typu montáž výrobků, kompletace prospektů, reklamních materiálů apod.)

Z textu inzerátu/nabídky nelze zjistit, kdo vlastně práci nabízí.

Odpověděli jste si alespoň na jednu otázku ano, pak buďte obezřetní:

Vždy pozorně čtěte obchodní podmínky společnosti, pokud jsou k dispozici. Pokud něčemu nerozumíte, neváhejte a poraďte se s odborníkem. Zpravidla zjistíte, že se nejedná o nabídku pracovního poměru nebo o práci na základě dohody o provedení práce či o pracovní činnosti, jak jste se domnívali.

Často se jedná o smlouvu, v rámci níž si pouze nakupujete „know how“, informace, zkrátka návod, jak byste si mohli vydělat někde jinde. Pozor - většinou jsou vám zaslány zcela bezcenné informace.

V našem případě se firma snaží navodit dojem, že se jednalo o nabídku spolupráce, která byla určena osobám samostatně výdělečně činným. Je pak na zvážení příslušných dozorových orgánů, zda formulace obchodních podmínek je pro průměrného spotřebitele natolik jasná a srozumitelná, že to z jejich znění pochopí. V opačném případě by se podle našeho názoru mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu Zákona o ochraně spotřebitele. Pokud dozorový orgán zjistí, že paní Hana jednala v postavení spotřebitele, má pak právo od smlouvy uzavřené na dálku v zákonných lhůtách odstoupit. Lhůta v případě chybějícího poučení o právu na odstoupení činí rok a 14 dnů.

Nechcete-li místo slibovaného výdělku o své peníze přijít, nikdy nepřistupujte na podmínku zaslání vlastních peněžních prostředků dopředu, ať už jsou odůvodněna jakýmkoliv způsobem, např. vstupní poplatek, návratná záloha apod.! Žádný seriózní zaměstnavatel na vás takový požadavek nikdy nevznese.

 

 

Marcela Reichelová, předsedkyně SOS

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl