Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 5/2013



Ve světě se studentky pedagogické školy neztratí

Na třítýdenní souvislé pedagogické praxi ve Velké Británii pobývaly v březnu studentky Vyšší odborné školy pedagogické Litomyšl. Pobyt se uskutečnil v rámci projektu Leonardo da Vinci, který umožňuje studentům v rámci celoživotního vzdělávání získat pracovní zkušenosti v zemích Evropské unie. Studentky druhého a třetího ročníku oboru předškolní pedagogika  pracovaly ve státních, soukromých i církevních mateřských školách. Dvě  studentky pak měly možnost pracovat ve škole pro handicapované děti a mládež. „To, že prokázaly schopnost pracovat v cizojazyčném prostředí a přenést teoretické znalosti do praxe, bylo nesporným pozitivem,“ míní pedagožka Marie Fryaufová, která studentky doprovázela. „Byly schopné komunikovat s anglickými učitelkami, dětmi i ostatními lidmi, kteří zajišťovali jejich zázemí. Každý den si podle pokynů svých vedoucích učitelů připravovaly  aktivity pro děti, organizovaly  a vedly děti.  Výsledky své práce  hodnotily v závěru každého pracovního dne,“ dodává Marie Fryaufová. Studentky poznaly první stupeň britského vzdělávacího systému a jeho specifické odlišnosti. Většina z nich se seznámila s integrací dětí různých národností (byly zde děti českých, polských, německých, indických rodičů, děti ze smíšených manželství) a dětí handicapovaných. Setkaly se s odlišným sociálním a etnickým spektrem dětí a rodičů. Měly možnost poznat spolupráci předškolních institucí s rodinami dětí. Všechny studentky získaly Certifikát o vykonané praxi a Europass Mobility. Pro VOŠP a SPgŠ Litomyšl má tato praxe velký význam, protože poskytuje zpětnou vazbu vyučujícím školy, jak své studenty připravují pro praktický život. „Ve všech mateřských školách byli zaměstnavatelé s prací  studentů  spokojeni, oceňovali jejich pečlivou přípravu a obdivovali některé dovednosti, kterých se jim nedostávalo. Příkladem byla hra na hudební nástroj. Naši studenti běžně ovládají hru na dva hudební nástroje, v anglické školce se často nenašel ani jeden učitel s touto dovedností, i když ve třídě bylo piano,“ chválí Marie Fryaufová studenty. Praxe v zahraničí doplnila a prohloubila předmět „souvislá pedagogická praxe“, který je povinnou součástí studia ve všech ročnících. Velkým přínosem byla skutečnost, že se budoucí učitelky mateřských škol setkaly s alternativním školským systémem, odlišnými metodami práce a jiným způsobem organizace chodu mateřské školy. Všechny studentky se shodly na tom, že pedagogická práce s předškolními dětmi v Británii je méně řízená, dětem je dávána větší možnost volby a na jednoho učitele připadá jen několik dětí (6-8) ve srovnání s podmínkami, které panují v ČR. Mnohem méně věcí je nařizováno a zakazováno, děti si musí často samy přijít na to, že některé činnosti by neměly dělat. S tím je spojeno i větší riziko drobných úrazů, ale rodiče i učitelky s tímto postupem souhlasí. S dětmi se jedná velmi pěkně, konflikty se řeší domluvou, případně s pomocí rodičů, kteří mohou být přítomni ve škole a pomáhat učitelce. U handicapovaných dětí je téměř stále individuální péče. Materiální zázemí je srovnatelné s českými mateřskými školami.

 

Zuzana Fruniová

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl