Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 6/2012



Kraj bude chránit silnice, mobilní váhou

 

Pardubice (18. 5. 2012) – Náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý seznámil minulý týden Radu Pardubického kraje se stavem silnic II. a III. třídy. Upozornil na to, že jejich stav považuje za velmi vážný. Stát nedává krajům na opravu silnic ani korunu. Kraj  nemá mnoho možností jak ochránit kvalitu silnic nižších tříd. Jednou z těch, které chce využít, je zavedení kontrol hmotností nákladních vozidel. 

 

„Po letošní zimě máme na opravu vozovek pouze 90 milionů korun, což představuje 0,3 procent z reálné hodnoty silničního majetku v Pardubickém kraji,“ říká náměstek Tichý. Tři desetiny procenta z hodnoty majetku investované do oprav přitom znamenají, že cestáři by se k opravám jednotlivých úseků vozovek mohli dostat vždy po 350 letech. Při plánované životnosti silnic 50 let je taková situace pochopitelně zcela neudržitelná. „Taková perioda opravy silnic by znamenala, že bychom nyní opravovali cesty z doby, kdy ve Francii vládl Ludvík XIV., stále ještě žil staroměstský kat Jan Mydlář a Angličané zabrali New Amsterdam a přejmenovali ho na New York. Za zhruba sto let bychom se teprve dostali k opravám cest z doby, kdy byl Napoleon Bonaparte miminko a v Čechách vládla Marie Terezie,“ poukazuje na absurditu současného stavu v nadsázce Jan Tichý.

 

Je naprosto jasné, že se Pardubický kraj, jako ostatně všechny regiony v republice, neobejde v oblasti údržby silnic bez pomoci státu. Tedy toho, kdo před deseti lety předal krajům silnice II. a III. třídy v silně podfinancovaném stavu. „Máme tak málo peněz, že si můžeme dovolit opravovat jen ty, které jsou v havarijním stavu. A těch je čím dál tím více,“ konstatuje náměstek. „Stát přitom do výstavby několika kilometrů dálnice D8 přes České Středohoří investuje skoro 16 miliard korun. Kdybychom si ročně odpustili pár kilometrů dálnic nebo rychlostních silnic, bylo by pro problémech se silnicemi v krajích. Takto budeme mít kdesi šestnáct kilometrů dálnice, zatímco krajské silnice budeme označovat dopravními značkami jako nesjízdné.“

 

Kraj se alespoň vydal cestou prevence, aby zabránil dalšímu nadměrnému ničení vozovek, které poškozují zejména přetížené kamiony. „Rozhodli jsme se náš silniční majetek chránit. Ve spolupráci s Policií ČR budeme pravidelně kontrolovat hmotnost vozidel. Rada Pardubického kraje schválila pořízení skříňového dodávkového vozidla, které bude po dovybavení používáno k přepravě přenosné váhy pro mobilní nízkorychlostní vážení vozidel. S využitím váhy počítáme především v místech, kde je doprava nejsilnější a silnice nejzatíženější,“ objasnil plány kraje náměstek Tichý. Předpokládaná cena pořízení dodávkového vozidla je do jednoho milionu korun.

 

Vedení kraje uvažovalo i o zakoupení stacionárních vah umístěných na vozovce. Ty registrují auta, která povolený váhový limit přesáhnou, a zároveň pořídí fotografie s poznávací značkou. Jedna váha však vyjde asi na pět milionů korun, proto je hejtmanství pořídí jen s podmínkou, že s nákupem pomůže ministerstvo dopravy.

Magdalena Navrátilová

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl