Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 2/2012



Kultura: Projekt 100 v novém kabátě

Nově postavený Projekt 100 odstartoval v českých kinech v lednu, uvedením muzikálu West Side Story (Robert Wise, Jerome Robbins, 1961). V Litomyšli však sáhli po francouzském snímku Černá Venuše. Americká muzikálová klasika přijde na řadu 12. února. Kategorii evropské klasiky zastoupí v březnu Bohémský život (Aki Kaurismäki, 1992), v květnu, v rámci bloku kultovních filmů 90. let, by měl být uveden snímek Trainspotting (Danny Boyle, 1996) a v červenci digitalizovaný klasický český film. Prozatím nejsou známy termíny promítání v Litomyšli, proto sledujte program kina.

Nový P100 obsahuje čtyři distribuční bloky, které mapují klíčové oblasti klasických filmů, přičemž každý z těchto bloků bude rok co rok pravidelně uváděn v jednom konkrétním měsíci. Záměrem takto postaveného Projektu 100 je nejen jeho celkové zpřehlednění pro odbornou i širokou veřejnost, ale také vytvoření soustavné a trvalé platformy pro kinodistribuci klasických filmů, která bude v českém kontextu ojedinělá. „Nová verze Projektu 100, která je připravena pro rok 2012, vychází především z proměny distribučních systémů a strategií v posledních letech, změny v technických možnostech distribuce (drtivý nástup digitálních kopií a postupný konec 35mm kopií) a ze zmiňovaných statistik posledního ročníku Projektu 100,“ uvedl Jan Jílek, hlavní dramaturg Projektu 100 a programová ředitelka Iva Hejlíčková dodala: „Cílem nově postaveného P100 je zachovat dobře zavedenou značku pro uvádění klasických filmů do kin a zároveň pod touto značkou distribuovat klasické filmy průběžně a systémově každý rok. Opouštíme přitom podobu dosavadní kolekce ve prospěch jednotlivých premiér, jimž je možno věnovat větší propagační pozornost a učinit z jejich uvedení „filmovou událost“.“

Projekt 100 vznikal v roce 1995 v  situaci, která se podstatně lišila od té dnešní – distribuce nenabízela alternativu artových a klasických filmů, neexistoval trh s DVD, legální ani nelegální stahování filmů z internetu a ze strany diváků stále panoval velký hlad po klasických a artových filmech. Na počátku stál nikdy nenaplněný a nenaplnitelný soubor kanonických filmů, které měly být postupně uváděny do distribuce. Tato podoba Projektu 100 (kombinace klasických a současných artových filmů, naplňování „kánonu“, ucelená putovní přehlídka) je v současnosti neúnosná a jasným ukazatelem této situace je nízká statistika návštěvnosti Projektu 100 v roce 2011.

-red-

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl