Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 1/2011



Novinky ve vlakovém jízdním řádu v Pardubickém kraji

V neděli 12. prosince začal platit nový jízdní řád pro rok 2011. Objednatelům regionální dopravy v Pardubickém kraji a Českým drahám (ČD) se podařilo najít způsob, jak zefektivnit provoz a uspořit náklady, proto dopravní výkony regionálních vlaků ČD v kraji mírně vzrostly. Mezi největší novinky patří rozšíření počtu přímých vlaků mezi Pardubicemi, Ústím nad Orlicí a polským Klodzkem, a také mezi Letohradem a Hradcem Králové. Novinkou jsou rovněž nové noční spěšné vlaky mezi Pardubicemi a Českou Třebovou a zastavování rychlíků v Březové nad Svitavou. Nový jízdní řád bude platit až do 10. prosince 2011.

Českým drahám a Pardubickému kraji se podařilo nalézt opatření vedoucí k úsporám nákladů na regionální železniční dopravu. Dopravce i objednatel vytipovali minimálně využívané spoje, u kterých došlo k omezení jízdy, naproti tomu jedou některé nové vlaky. Nejzřetelnější změnou je náhrada málo využívané, a tudíž neefektivní železniční dopravy na trati SŽDC 017 mezi Heřmanovým Městcem a stanicí Chrudim město autobusovou linkou. Společným postupem při optimalizačním procesu je dosaženo nejen úspory personálních nákladů, ale i nákladů na provoz vozidel, proto se vytvořil prostor pro mírné navýšení dopravních výkonů tam, kde je tomu odpovídající poptávka. Navýšení, které činí 6,5 tisíce vlakokilometrů, je tak dosaženo bez potřeby zvýšení finanční částky úhrady výkonů v závazku veřejné služby.

V Pardubickém kraji denně vyjede průměrně 530 vlaků (v pracovních dnech na 650 vlaků, o víkendu 470 spojů). Celkový počet vlakokilometrů regionálních spojů je v novém jízdním řádu 4,779 mil., což je o 0,13 % více než v jízdním řádu 2009/2010.

Nejvýznamnější změny v regionální dopravě v Pardubickém kraji:

Nové vlaky do Klodzka

Z  Pardubického kraje je rozšířena nabídka spojení do Polska přes hraniční přechod Lichkov. Kromě jednoho páru rychlíků "Orlice", který bude nadále veden v relaci Pardubice - Letohrad - Wroclaw, je doprava zajišťována také dvěma páry spěšných vlaků "Sněžník" a "Kyšperk", vedených nově v relaci (Pardubice) - Ústí nad Orlicí - Klodzko a dvěma páry osobních vlaků jezdících z Ústí nad Orlicí do Klodzka. Všechny mezistátní vlaky jsou vedeny denně. Kvalitní spojení s polským Klodzkem tak budou mít cestující z ČR rovnoměrně po celý den, a to bez nutností přestupů v Lichkově a Międzylesie, jako tomu bylo doposud. Vozba regionálních vlaků bude střídavě zajišťována klasickými soupravami Českých drah a polskou pantografovou jednotkou.

Zavedení nočních spěšných vlaků mezi Pardubicemi a Českou Třebovou

Z Pardubic do České Třebové jede denně nový noční spěšný vlak, který odjíždí jako přípoj od rychlíku z Prahy. Z Pardubic hl. n. odjíždí v 0:24 a staví na zastávce Pardubice - Pardubičky, dále v Moravanech, Chocni, Brandýse nad Orlicí a Ústí nad Orlicí městě. Z Chocně od tohoto spěšného vlaku denně odjíždí v 0:51 nový osobní vlak do Vysokého Mýta města. Noční spěšný vlak jede v sobotu až do Svitav. V opačném směru jede v pracovních dnech nový spěšný vlak ze Svitav (3:56) do Pardubic hl.n. (5:02), kde má opět ihned přípoj na rychlík do Prahy. Tento vlak zastavuje v České Třebové, Ústí nad Orlicí městě, Brandýse nad Orlicí, Chocni, Uhersku a Moravanech.

Zavedení přímého spojení v relaci Letohrad - Hradec Králové

Mezi Letohradem a Hradcem Králové je rozšířen počet přímých vlaků. Spojení bez nutnosti přestupu v Doudlebách nad Orlicí je během dne nově zajištěno celkem pěti páry spěšných vlaků, vedených modernizovanými soupravami 854, 054, 954. Kromě těchto spěšných vlaků je nadále veden pár přímých rychlíků z Letohradu do Prahy přes Hradec Králové.

Zastavování rychlíků v Březové nad Svitavou

V Březové nad Svitavou nově po celý den zastavují běžné rychlíky relace Praha - Brno. Na nádraží v Březové nad Svitavou byla v letošním roce vybudována nová autobusová zastávka. Cestující tak od nového jízdního řádu mohou využít nový přestupní bod mezi železniční a autobusovou dopravou. Autobusová linka denně spojuje nádraží s centrem města Březová, a také zajíždí do sousední Moravské Chrastové.

Další změny v jízdním řádu v Pardubickém kraji (na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám) naleznete na webových stránkách Českých drah. Přinášíme pouze informace k trati 018 Choceň - Litomyšl:

Z Chocně do Vysokého Mýta města jede nový zrychlený osobní vlak, který z Chocně denně odjíždí v 0:51 jako přípoj od spěšného vlaku z Pardubic, resp. rychlíku z Prahy. Provoz na této trati je zajišťován modernizovanou jednotkou Regionova, která je nasazována převážně na relaci Choceň - Vysoké Mýto město a jednou denně zajíždí až do Litomyšle.

Nové soupravy v Pardubickém kraji

Během roku 2011 se počítá s nasazením řídícího vozu k regionálním soupravám jezdícím mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, resp. mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Tím odpadne nutnost objíždění souprav vlaků.

Moderní vozidla budou na regionálních vlacích v Pardubickém kraji nasazena na těchto tratích:

Kolín - Pardubice: všechny osobní vlaky z Prahy jsou vedeny jednotkami CityElefant

Choceň - Vysoké Mýto město: na více než 60 % spojů jsou nasazeny jednotky Regionova

Letohrad - Doudleby nad Orlicí: téměř 40 % spojů je vedeno modernizovanými soupravami 854, 054, 954

Pardubice hl.n. - Hlinsko v Čechách: 100% regionálních vlaků je vedeno modernizovanými soupravami, převážně jednotkami Regionova

Česká Třebová - Letovice: téměř 80 % osobních vlaků je vedeno jednotkami Regionova

Česká Třebová - Zábřeh na Moravě: více než 75 % regionálních vlaků je vedeno jednotkami Regionova

Česká Třebová - Lanškroun: téměř 25 % vlaků je vedeno jednotkami Regionova.

-red-

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl