Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Co se nevešlo do čísla 7/2010



Silničáři prezentovali ve Švédsku modul dispečera zimní údržby

Na švédské Univerzitě v Göteborgu prezentovali v prvních červnových dnech zástupci Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) použití nově vyvíjené aplikace pro zimní údržbu silnic. Profesoři Jörgen Bogren a Torbjörn Gustavsson z katedry klimatologie pozvali ředitele organizace Miroslava Němce s jeho kolegou Marianem Cvrkalem, který je specialista na zimní údržbu, aby na akademické půdě představili zástupcům ředitelství silnic a dálnic Norska a Švédska a dále pro Norský hydrometeorologický ústav zcela nový předpovědní modul dispečera zimní údržby, v Pardubickém kraji již používaný.

"Aplikace předpovědního modulu dispečera avizuje v horizontu až 12 hodin dopředu stav a teplotu povrchu vozovky. Na grafech jsou teplotní změny příslušného úseku silnice barevně vyznačeny," uvedl ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.  "Tento program vyvíjíme a testujeme již třetí zimní období v reálných podmínkách Pardubického kraje, a to právě za spolupráce světově uznávaných specialistů na silniční klimatologii, profesorů Bogrena a Gustavssona. Společnost CROSS Zlín zajišťovala ve spolupráci s námi potřebné vstupní údaje o konkrétních geografických a meteorologických podmínkách Pardubického kraje při provádění zimní údržby silnic," informoval ředitel Němec o tom, kdo se podílí na vývoji předpovědního modulu dispečera.

Výsledky silničářů v Pardubickém kraji vysoce ocenili kolegové ze skandinávských zemí.  Zejména vyzdvihli maximální efektivitu zimní údržby a s ní spojené důkladné sledování a snižování finančních nákladů. Pozitivně hodnotili i vybavení údržbových vozidel SÚS Pardubického kraje úplným monitorovacím GPS systémem. Jak uvedl Marian Cvrkal, dokážou snímat například posypové dávky a spotřebu posypu, měřit teploty vzduchu a povrchu pod vozidlem, což není ve Švédsku a Norsku zatím v takovémto rozsahu zavedeno.

"Diskutovali jsme také o vizualizaci konkrétních měření při vývoji zcela nového vozovkového senzoru silničních meteostanic," přiblížil ředitel Miroslav Němec další část programu. S vývojem tohoto senzoru byli zástupci Správy a údržby silnic Pardubického kraje seznámeni jak v laboratorních podmínkách, tak přímo na specializovaném univerzitním pracovišti přímo v terénu. Po dokončení zbývajících pokusů bude pokračovat testování tohoto senzoru v reálných podmínkách na silniční síti. V rámci Evropy by zástupci Univerzity Göteborg rádi provedli tento ostrý test na vybrané meteostanici právě v Pardubickém kraji díky dosavadní velmi dobré profesní spolupráci.

Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl