Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Starostova odpovědna Odpověď starosty

dne 23. 06. 2013 15:10:28 se dotazoval Roman Čarek

Kultura městského prostředí

OTEVŘENÝ DOPIS

Vážený pane starosto,

v březnu t.r. jsme na Braunerově náměstí v domě "Savitar" otevřeli nekuřáckou kavárnu café kafíčko. Při vymýšlení reklamy jsme se snažili inspirovat naší druhou provozovnou v Praze na Malé Straně, tedy vytvořit vkusnou, na pohled hezkou nicméně poutavou reklamu respektující historickou hodnotu města. Přitom jsme se však m.j. podrobněji podívali, jak vypadá současná reklama jednotlivých obchodů a provozoven v centru Litomyšle. Stav je bohužel velmi tristní a to je ještě slabé slovo.
Agresivní, nevkusné poutače stojí téměř všude, jak na soukromém, tak na městském pozemku, bránící často průchodnosti chodníků, chodníky nezřídka slouží i jako jakési smetiště a odkladiště nepotřebných věcí (leckde takto "uskladněných" i několik let). Nemluvě o prodejních stojanech s laciným nekvalitním zbožím na podsíních domů. Hlasitá hudba se navzájem přehlušuje podnik od podniku, jak procházíte městem. Vadí to všem, nicméně všichni s kým jsme mluvili, říkají, že s tím nejde nic dělat. Opravdu? My si to nemyslíme.
K Litomyšli máme dlouholetý vztah a mrzí nás, jak její centrum vypadá. Přilákat turisty na zámek chráněný UNESCO nebo na hudební festival není složité, ale dokázat, aby se rádi znovu vrátili do města, to už je složitější. To, co v centru města najdou je sem opravdu podruhé nepřiláká.
Chápeme, že domluva s majiteli domů a podsíní a jejich nájemci může být jistě komplikovaná. Ale navíc se toto děje i na pozemcích města a to už je opravdu zarážející. Je to jistě běh na dlouhou trať, ale vyplatí se. Inspirovat se lze leckde v zahraničí, nabídnout pozitivní motivaci. Samozřejmě je i možnost restrikce, ale lépe je asi lidi motivovat a pomoci jim a tím i městu (např. jednotné slunečníky bez reklam, prodejní pultíky na podsíně apod).
Litomyšl se pyšní nejen krásnou renesanční architekturou, ale i kvalitními a ceněnými současnými realizacemi. Je také ale bohužel ukázkou, jak nevkus může toto všechno přehlušit a v návštěvnících zanechat dojem pouťových kulis namísto vzpomínek na krásné město plné pohody a relaxace. Litomyšl opravdu nejsou lázně ducha. Bohužel. Zkusme s tím něco udělat.

Kateřina Profousová a Roman Čarek

Pro ilustraci několik fotografií z Litomyšle
https://plus.google.com/u/0/photos/104763594457463442682/albums/5892653152514582481


Odpověď ze dne 23. 07. 2013 08:18:49:

Vážená paní Profousová, vážený pane Čarku,

problém, který popisujete, se bohužel táhne již velmi dlouho. Radnice se mu nepřestává věnovat. Naráží ovšem nejen na judikaturu, která si sama není jistá ve vymezení podsíní, ale také na nepochopení obchodníků. Do celé záležitosti se zapojilo i občanské sdružení Generace 89 s výzvou Za podsíň krásnější.

Obchodníci, kteří mají své zboží vystavené před prodejnami, respektují tržní řád. Měli jsme několik jednání s městskou policií a ta se snaží dodržování vyhlášky kontrolovat. Řešením by mohla být změna tržního řádu, na které úředníci na radnici pracují. Je na stole několik variant, ale každá má své pro a proti. Snažíme se poučit z jiných měst, která mají rovněž podsíně a stejné problémy. Věřte, že ani jeden tržní řád nemůže být použit jako nejlepší šablona. Nový tržní řád by mohl vstoupit v platnost v příštím roce a mimo jiné by omezoval vystavovaného zboží i zabíraný prostor. Nechceme však problém řešit restrikcemi, osobně preferuji dohodu. V minulém roce městská policie obešla obchodníky a tlumočila mou prosbu o lepší zprůchodnění podsíní a přesunutí vystavovaného zboží na jednu stranu podsíně. Chvíli to fungovalo a bylo vidět, že to jde. Byl to ale jen malý krůček k lepšímu.

Reklamní tabule jsou kapitola sama o sobě. Je na každém, aby si sám určil, co je za hranicí vkusu. Obchodník se snaží zboží prodat a volí k tomu různé způsoby, které se nemusejí všem zamlouvat. Město hodlá v příštím roce na své náklady podsíně vymalovat, třeba by pak na oplátku mohlo vyjednat méně agresivní a vkusné reklamní poutače.


Michal Kortyš, starosta

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl