Vážený pane Svobodo,
finanční odměna za umístění v soutěži Cesty městy by měla být podle rozhodnutí rady města skutečně použita na zpracování dopravní studie na zklidnění průtahu silnice I/35 městem Litomyšl mezi současnou světelnou křižovatkou a okružní křižovatkou hotelu Dalibor. Smyslem studie je vždy to, aby za omezených finančních nároků (než je tomu například vyzkoušení přímo v provozu podle pomocí přechodných opatření) mohlo být rozhodnuto, zda nějaký dopravní návrh je reálný. Studie určitě musí brát v úvahu i počty projíždějících vozidel a další široké aspekty. Od studie k realizaci většinou uběhne dlouhá doba (u zmíněných kruhových křižovatek cca 10 let). Myslím, že dnes rozhodně není možné reálně zhodnotit, zda by nové uspořádání průtahu silnice I/35 vyhovovalo i při současném zatížení. Většina řidičů totiž trasy pohybu volí také podle toho, jak pohodlně a s jakými náklady dojede do cíle. Je možné, že při snížení komfortního průjezdu Litomyšlí se vrátí někteří na jiné trasy. I kdyby studie prokázala, že jsou zmíněná opatření reálná, bude velice složité věc prosadit u majitele a správce komunikace. Chceme však být na možnou variantu připraveni a pokud se nepodaří záměr uskutečnit nyní, na jejich výsledcích a návrzích se pro budoucnost nic nezmění a budeme to připravovat až bude obchvat Litomyšle v nové trase R35. Navíc i takto upozorníme centrální orgány, že je třeba se situací kolem R35 zabývat daleko intenzivněji než doposud.
Co se týká okružní křižovatky, která by měla nahradit současnou křižovatku se světelným režimem, mělo by se jednat o její nový typ (tzv. spirálovou křižovatku), která preferuje v jízdě přímé směry. První podobný typ byl realizován v městě Brně a jsou s ní prozatím dobré zkušenosti (viz článek v LILII č. 11).Prvotním záměrem užití průjezdných pruhů k parkování není za každou cenu zvýšit množství parkovacích míst. Parkovací dům na místě současného parkoviště na ul. T.G. Masaryka byl ve fázi arch. návrhu. V radě města jsme však nakonec usoudili, že bez vybudování podchodu pod I/35 nebude však mít větší efekt. Navíc je to jediné místo ve městě, kde počítáme s odstavováním autobusů a větších vozidel, což také město jistě potřebuje.Okružní křižovatkou u ČSAD jsme se již zabývali. Odborné instituce ji však prozatím označily za nerálnou a rozhodně jsme v záměru nechtěli pokračovat do doby zprovoznění křižovatky u Daliboru, neboť zde jsme vyhodnotili rizika jako podstatně vyšší.
S pozdravem
Michal Kortyš
starosta města