Litomyšl: Kronika města 2023
66 pracovníci školy do evropských zemí nejen studovat cizí jazyky, ale také trávit čas mezi cizinci v jiné kultuře, poznávat jejich zvyky a vnímat jejich chování, přístup k životu, ke svému okolí, získávat jiný pohled na různorodá témata a inspirovat se pro svůj budoucí život. Cílem je rozvíjet jazykovou gramotnost učitelů, využívat cizojazyčné materiály a aplikace při výuce, načerpat nové metody učení, zkvalitnit a zpříjemnit výuku cizích jazyků a tím také podpořit zájem žáků o studium cizích jazyků a zájem o cestování. Každý účastník si sám volí, zda bude absolvovat jazykový kurz na jeden týden nebo dva týdny. V první etapě vyjelo celkem sedm zájemců – šest pedagogických pracovníků (z toho tři učitelé Aj) na Maltu studovat angličtinu a jeden učitel do Španělska do Málagy studovat španělštinu. 16 Z dalších aktivit školy lze uvést například plavání, minifotbal, florbal, návštěvy lanového centra, přespolní běh, P lavecká soutěž měst, vybíjená, lyžařský kurz, basketbal, odznak všestrannosti, McDonaldsCup, štafetový pohár, V elikonoční namakanec, tradiční sjíždění Sázavy, cyklovýlety… Nechyběl Mikuláš s čerty, komunitní setkání k volbě povolání, dny otevřených dveří či zápis nanečisto. Základní škola Školamyšl Zcela netradiční zahájení školního roku si pro žáky i rodiče připravila Školamyšl. Pozvala je totiž do cirkusu, který byl umístěn na Primátorské hrázi. A i když byli původně žáci, ale i někteří učitelé , k tomuto začátku školního roku rezervovaní, vše se prý podařilo výborně . Velmi popisnou (a zároveň pozitivní zpětnou vazbu o celém počinu) popsala pro Lilii Ilka Nováková: „Je 4. září, lehce po půl osmé ranní, a já kráčím svižným tempem se třemi vlajícími ratolestmi v zádech ne směrem ke školní budově, ale na Primátorku, kde na nás čeká postavený cirkusový stan. Cloumají se mnou emoce. Ne zrovna pozitivní. K cirkusu nemám nijak kladný vztah. J sem vlastně trochu nakrknutá, že tohle budu muset jako rodič (a nově i jako pedagog) absolvovat. Vše je ještě umocněno náhodnými zážitky z rozhovorů s jinými rodiči v posledních dvou prázdninových týdnech, kdy všichni shodně sdíleli obavu, že „jejich děti se do toho rozhodně nezapojí“. Bezva. Bude to fiasko. Jdeme na to. Vítačka a objímačka po dvouměsíční pauze, naše obligátní defilé jednotlivých ročníků, učitelů, profi zahájení cirkusového programu, příval pozitivní energie z manéže, nadšení aplaudující žáci, ale i rodiče, jásot, údiv, skvěle a empaticky zorganizované rozdělování do tréninkových skupin, vše prokládáno naším dokonalým školním home- made občerstvením…..a po 4 hodinách výživného emočního ždímání začátku školního roku odcházím z „bitevního primátorského pole“ s naprosto jiným vnitřním nastavením, než jsem k němu ráno supěla. Jsem si jistá, že to bude FAMÓZNÍ. A bylo. Protože, pokud vám záleží na tom, aby se v životě (a ve škole) vaše dítě naučilo spolupracovat, na vlastní kůži zažilo pocit zodpov ědnosti za celou skupinu, podporovalo své spolužáky při tréninku, prožilo situace, kdy větší děti akceptují menší spolužáky, mladší respektují starší a naopak, a aby bylo součástí skupiny, ve které se učí vzájemné důvěře a týmové práci v duchu „jeden za všechny a všichni za jednoho“, tak přesně o to šlo celý týden našeho cirkusového projektu. Naučit se kouzelnické triky, polykat oheň a létat na hrazdě, to byl jen „vedlejší“ (ale velmi efektní) produkt, při kterém slzelo smíchy, dojetím i napětím celé publikum. Cirkusoví trenéři svým neskutečně 16 Voříšková, Kamila: Modrá škola cestuje za poznáním s EU. In: Lilie. Ročník XXXIII., číslo 12, s. 20.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=