Litomyšl: Kronika města 2023
123 a naučili se trávit volný čas jiným způsobem. Rychle se vyprodaly pořady s lehčím, přesahovým programem, na divácky náročnější pořady zůstala k dispozici místa ještě v průběhu festivalu. Bezplatně mohli zájemci získat vstupenky na „generální zkoušku“ Festivalové haly, která se konala 13. června. V široce pojatém programu, který měl ukázat především akustické možnosti prostoru, vystoupila Moravská filharmoni e Olomouc s pěveckými a instrumentálními sólisty. Pořadatelé pak zbývající čas do začátku festivalu využili k potřebným úpravám, zejména k umístění akustických odrazových desek na pódium. 65. ročník zahájila za účasti prezidenta republiky Petra Pavla s chotí koncertem z děl Smetany, Rachmaninova a Dvořáka Česká filharmonie s dirigentem Tomášem Netopilem ve čtvrtek 15. června. Fanfára z Libuše na nástup prezidenta, státní hymna a slavnostní program s účastí mnoha významných osobností v přímém přenosu České televize, to vše umocnilo zážitek z připravené Festivalové haly, ve kterou se proměnil zimní stadion. Dominantou sálu byla výzdoba uměleckými díly – obřím plátnem Apoteóza Jiřího Davida a tří originálů Alfonse Muchy, čelního představitele období Belle Époque. Vestavba jeviště a hlediště připomínala obvyklý vzhled nádvoří zámku, také okolí haly nabídlo podobné možnosti jako areál zámku – občerstvovací zónu, VIP centrum v obřím stanu a parkoviště v uzavřených přilehlých ulicích. Česká filharmonie uvedla následující den ještě Dvořákovu Stabat mater, naplno se také rozjel víkendový doprovodný program ve Festivalových zahradách a probíhaly vernisáže výstav Smetanovy výtvarné Litomyšle. Otevřeno bylo „poetické podkroví“ v zámeckém pivovaru, ústřední prostor nového projektu Smetanova poetická Litomyšl. Intervence poezie právě tvořené či čtené, recitované a psané na neobvyklých místech pak provázely návštěvníky Litomyšle po celou dobu konání festivalu. Zcela zaplněný byl kapitulní chrám při sobotním koncertu tchajwanské varhanice Hsiao -Yi Yu, stejně tak Smetanův dům při uvedení první části Bachova Dobře temperovaného klavíru Markem Kozákem. Podvečerní sobotní program přivedl do Festivalové haly čtyři dětské sbory, které společně celý rok nacvičovaly Bylinky – písničky z hrnečku a Nářadí – písničky z kufříku Josefa Fojty a Emanuela Míška. Profesionální provedení a vystoupení dětského baletního souboru nadchly publikum. Noční Jazzovou jízdou v jízdárně Boris Urbánek a jeho band uzavřel den, jehož všechny čtyři pořady si vysloužily ovace ve stoje. Mimořádný umělecký zážitek nabídla nedělní projekce Fričova němého filmu Varhaník u sv. Víta. Doprovázena byla varhanními a klavírními improvizacemi nizozemské klávesistky Maud Nelissen, která s tímto projektem doslova dobývá celý svět. Nejvyšší uměleckou kvalitu přinesl také odpolední koncert Drážďanského komorního sboru a vrcholem nejen dne, ale snad i celého festivalu bylo impozantní provedení Písní z Gurre Arnolda Schönberga. V následujícím týdnu dvakrát připomněl českou historii Časoplet Lukáše Sommera, pražské Národní divadlo věnovalo ročníkovému tématu galakoncert Gala Belle Époque – Verismo, v beznadějně vyprodaných dvou Koncertech na přání vystoupil Adam Plachetka s písněmi Osvobozeného divadla a probíhala stagiona na zámku v Nových Hradech. Pro velký zájem muselo být jedno představení opery Služka paní G. B. Pergolesiho a Loosovy komické jednoaktovky O Komínku dokonce přidáno. Druhý festivalový víkend zahájil Písňový recitál Jana Martiníka ve Smetanově domě, následova l večerní koncert filmové hudby, v němž byla uvedena již druhá Sinfonia Fišeriana, do níž umělecký ředitel festivalu a autor projektu Vojtěch Stříteský zakomponoval citace ze skladeb
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=