Litomyšl: Kronika města 2022
79 Ve Školamyšli jsem nezaznamenala strach, stres, shon, celou školou se nese příjemné zdravé klima. Děti jsou uvolněné a samy sebou. Myslím si, že originální pojetí této školy nebude vyhovovat každému rodiči, ani stylu výchovy, pravděpodobně ani každému dítěti. Pro ty, kterým jsou však podobné principy vzdělávání a vedení blízké, může být Školamyšl jistě úžasnou zkušeností a odrazovým můstkem do dalšího života.“ 22 Školamyšl má své sídlo na ulici B. Němcové. Jak to v ní „chodí“, mohou denně vidět i všichni, kteří kolem školy procházejí. Nízko posazená okna totiž umožňují nahlédnout do tříd a alespoň letmo sledovat živý ruch, o kterém je pojednáno výše. Podobně jako jiné školy, i Školamyšl hledá inspiraci tam, kde něco dobře funguje. V letošním roce její učitelé vyrazili kupříkladu na týdenní stáž do Nizozemí, kde měli možnost navštívit čtyři základní školy, jednu školu speciální, univerzitu a svobodnou střední školu Agora. Součástí stáže byla reflexe a sdílení z kolegy z ostatních škol Začít spolu. Ředitelka školy Radoslava Renzová ke stáži napsala: „Měli jsme možnost diskutovat s vedením nizozemských škol. Každá jejich sedmá odpověď z deseti začínala slovy …. jak se cítí dítě. Nahlédli jsme do centrálního dotazníku na wellbeing pro žáky, rodiče i učitele. Vyměňovali jsme si názory na státní testy, které jsou v Holandsku dvakrát do roka. Pan ředitel z muslimské školy měl dojem, že jejich testy vzdělávací proces nedoformují, ale podporují. Jako příklad uváděl záměr ministerstva školství posunout prostřednictvím testů vzdělávací proces k větší společenské zodpovědnosti. Celá stáž pro nás byla mimořádně přínosná. Ale naše srdce zůstalo v Agoře. Škole, kde studenti pracují na svých projektech s jedním koučem na patnáctičlennou skupinu. Seznámili jsme se s dívkou, která chce být právničkou, tak navštěvuje soudy. Zařídila si setkání se starostou Londýna. Chlapcem, který si vypracoval plán na výuku basketbalu v základních školách. Dalším, který staví loď, na níž chce příští rok vyplout. Fotili jsme koutky, které si pro sebe studenti vytvoří jako osobní vzdělávací místa. A mimochodem, plánovací a hodnotící elektronický systém Agory naprogramovali jejich studenti. Teď program prodávají. Třeba do Poznaně.“ Základní umělecká škola B. Smetany (podklady pocházejí z vyhodnocení činnosti příspěvkové organizace pro zřizovatele) Hudební obor – stěžejní náplní hudebního oboru byly v tomto školním roce soutěže. Po covidovém období se staly pro vybrané žáky motivací do dalšího studia. Učitelé hry na dechové nástroje, bicí a sólový zpěv připravili do okresního kola celkem 45 žáků sólové hry, což je v porovnání s předchozími lety nebývale vysoké číslo. Do krajského kola se probojovalo 23 z nich a bicí třídu reprezentovaly také dva soubory – BOBS I a BOBS II. Do soutěže se po dlouhé době zapojil rovněž taneční obor. Dvě ze čtyř připravovaných choreografií postoupily do krajského kola – „V mlhách“ a choreografie „Skřítci“, která zazářila mj. i živou korepeticí malého houslisty Jana Tadeáše Hušky. A jak obstáli v krajské konkurenci? Přivezli celkem 3x třetí místo, 11x místo druhé a vynikajících 11 prvních míst. Nejcennější kov s postupem do celostátního kola vybojoval Jakub Jovbak 22 Učňovská, Marie: Na skok ve Školamyšli. In: Lilie. Ročník XXXII., číslo 3, s. 19.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=