Litomyšl: Kronika města 2022

78 Jistě největší událostí života školy se stala oslava 25 od otevření „modré“ základky. Její ředitel Pavel Jirsa k této významné události pro Lilii uvedl: „Možná tomu někdo ani nebude věřit, ale 1. prosince 2022 tomu bude už čtvrt století, kdy jsme otevřeli novou, tzv. modrou školu na ulici T. G. Masaryka v Litomyšli. Nyní bychom vás všechny chtěli pozvat, ať se k nám přijdete podívat, můžete zavzpomínat, podívat se na některá vystoupení našich žáků, prohlédnout si, jak škola vypadá teď, popovídat si se školní psycholožkou nebo si sami vyzkoušet některé aktivity, které tu podnikáme. Protože jsme modrá škola, také aktivity ke čtvrtstoletí otevření budou většinou laděny do modré barvy a k ní tak trochu patří postavičky Šmoulů. Takže si budete moci projít Šmoulí vesnici, vyrobit Šmoulinčinu zahrádku, něco malého si vyrobit v Šikulově dílně, seznámit se se školní keramikou nebo si prostě pohrát ve školní družině. Jsou připraveny i aktivity pohybové, přírodovědné či dějepisné, samozřejmostí je drobné občerstvení. Pro ty rodiče, kteří uvažují, že dají svého předškoláčka do sportovní třídy, předáme podrobné informace o tom, jak škola vede děti k přirozenému pohybu a celkově zdravému životnímu stylu. Přijďte se podívat, rádi vás přivítáme v pátek 25. listopadu od 15 hod. do 19 hod. a v sobotu 26. listopadu od 9 hod. do 15 hod.“ 21 Základní škola Školamyšl Základní škola Školamyšl vzdělává své žáky podle programu Začít spolu. Ačkoliv je škola někdy vnímána jako alternativní, společnost Step by Step, která v ČR program nabízí, uvádí, že nejde o alternativu, nýbrž o značku kvality ve vzdělávání. V březnové Lilii vyšel článek „Na skok ve Školamyšli“, jehož autorkou byla Marie Učňovská, která ve škole absolvovala praxi asistentky pedagoga. Systém vzdělávání, odlišný od „klasických“ škol, ji velmi oslovil: „Den (žáci, pozn. kronikáře) začínají komunitním kruhem, všichni si tykají, oslovují se jmény, učitelé zde nemají klasickou sborovnu, ale slétávají se o přestávkách do tzv. hnízda, které je v srdci školy a všeho dění, zůstávají neustále obklopení dětmi. Nikdo se nebojí projevit, říct svůj názor, pokud se někomu něco nelíbí, svůj pocit jasně definuje a vyjádří. Přesto všechno kantorům nechybí autorita. Ba právě naopak. Je totiž poctivě získaná a zasloužená. Děti mají běžné učebnice a obsáhnou stejné učivo jako v jiných školách, jsou ale zvyklí mnohem více tvořit, využívat elektroniku, samostatně vyhledávat informace, komunikovat, spolupracovat, diskutovat. Jsou zvyklé ptát se na názor, pocity či chápání u toho druhého. Nemají klasické úkoly, spíše dlouhodobější projekty, vyžadující vlastní úsilí i spolupráci. V době, kdy máme přehršel informací doslova na dosah, během pár vteřin si můžeme cokoliv vygooglit a vyhledat, osobně považuji práci s informacemi, vlastní tvořivost, prezentaci, kreativitu či dobrou inkluzi za více než pouhé memorování a papouškování naučených textů. Školamyšl rozhodně vnímám jako velice moderní a nadčasovou. Věřím, že čím dál více budeme potkávat tyto trendy i v klasických školách, kde ale musí změny probíhat dlouhodobě a pozvolna, aby byly přijaty širokou veřejností. 21 Jirsa, Pavel: 25 let na Modré (škole). In: Lilie. Ročník XXXII., číslo 11., s. 12.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=