Litomyšl: Kronika města 2022
76 adventní pak také výstavou Advent na Zámecké, která se setkala s velkým úspěchem. V době jarních i letních prázdnin nabízela prázdninovou družinu, která fungovala na principu příměstského tábora. Mimořádně úspěšní byli její žáci, a to ve sportovních a předmětových soutěžích – jmenovat lze například vítězství v soutěži Office Aréna, v krajském kole basketbalu, stříbro v krajském kole olympiády v anglickém jazyce či úspěch v literární soutěži, jejímž cílem bylo vytvoření vlastní povídky. Zajímavým projektem, do něhož se škola zapojila, byl projekt Futuropolis, o němž jeho realizátorky napsaly: „Jak vypadá vaše představa ideální školy a ideálního vzdělávání? Kdo jsou aktéři vzdělávacího procesu? Jak do tohoto procesu mohou zasahovat žáci a žákyně? Jak ho mohou ovlivnit vyučující? Tyto a mnoho dalších otázek si pokládáme už druhým rokem v rámci projektu Futuropolis, který realizuje brněnská nezisková organizace NaZemi. Do projektu je zapojených 17 pedagogů a pedagožek z devíti škol z celé České republiky. Společně se snažíme najít cestu, jak do výuky napříč předměty přinášet aktuální společenská témata. Mapujeme kulturu dospívajících a zjišťujeme, která z těchto témat jsou pro žáky důležitá, která u nich rezonují, kterými se chtějí ve výuce zabývat. V komunitě pedagogů a provázejících mentorů sdílíme svá zjištění a rozvíjíme metodiku pro výuku. Základem vší práce je kritická pedagogika. S žáky uvažujeme o tématech a situacích v souvislostech, hledáme příčiny toho, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Hlavním cílem projektu je posilovat u žáků sebedůvěru v možnost aktivně utvářet budoucnost, také víru, že mohou ovlivňovat věci a události, které se týkají jejich životů. U nás na Zámecké díky účasti v projektu posilujeme interní mezipředmětové sdílení s kolegy a kolegyněmi. Učíme se více naslouchat sami sobě, ale také našim žákům a dávat jim prostor pro spoluutváření vzdělávacího obsahu. Současná škola je místem, kde děti získávají znalosti z nejrůznějších oblastí. Pouze u toho bychom ale neměli zůstat. Škola by se měla stát místem, kde se děti učí kriticky myslet, kde rozvíjí svůj potenciál a která je vede k občanské angažovanosti. To je škola budoucnosti.“ 20 ZŠ Litomyšl, U Školek ZŠ Litomyšl, U Školek je v posledních letech známá svou výraznou prezentací, ať už na webu, sociálních sítích, ale i v měsíčníku Lilie. Jak sama škola tvrdí, snaží se žáky především připravit na budoucnost. Naučit je jazyky, prezentovat, zvládat emoce, předcházet zbytečným konfliktům, dokázat funkčně komunikovat a spolupracovat s dalšími… Od první třídy se proto žáci učí anglicky, navíc v tandemové výuce s rodilým mluvčím. Od čtvrté třídy se věnují informatice, učí se logicky přemýšlet a hledat optimální postup řešení problému. Ve vyšších ročnících máme obsaženu práci s digitálními technologiemi, kde děti například programují výrobky pro 3D tiskárnu, fotí, natáčejí videa apod. Všemi předměty se prolíná program Skills Builder, který rozvíjí řadu důležitých 20 Chadimová, J., Vejrychová, R.: Futuropolis - škola budoucnosti?. In: Lilie. Ročník XXXII., číslo 7, s. 22.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=