Litomyšl: Kronika města 2022
55 zapadla do okolí. Výsledkem je udržitelné dílo architektů.“ „Nejkrásnější a nejzelenější Lidl mají v Litomyšli. Aby ne, navrhovali ho architekti“. Stejné či podobné titulky bylo možné číst na začátku podzimu v řadě tištěných i elektronických médiích. Když se totiž před časem začalo mluvit o tom, že by Lidl mohl v Litomyšli vyrůst, řeklo město – známé vysokým architektonickým standardem – že podobu krabice, kterou mají obchody ve zbytku republiky, v žádném případě nechce. A už vůbec ne v prostoru historického Perštýna. V září tu tak byl otevřen Lidl, jehož prodejna skutečně vzešla z architektonické soutěže. Liší se však i v dalších věcech – má zelenou střechu, je ekologicky šetrná, uvnitř i na parkovišti je LED osvětlení. „Věděli jsme, že budeme s Lidlem o podobě jednat. Jeli jsme do Rakouska a Švýcarska, kde jsme nafotili, jak to udělat jde. Řekli jsme jim, že žijeme v Evropě v jednadvacátém století a není důvod, proč by to u nás jít nemohlo, zatímco o pár set kilometrů dál to možné je,“ řekl mimo jiné ke stavbě supermarketu starosta města Daniel Brýdl. O podobu supermarketu se postaral Ateliér VAS. „Zadáním bylo vytvořit důstojnou a zároveň ohleduplnou vnější podobu standardní typové prodejny umístěné v těsné blízkosti památkově chráněné barokní sýpky bývalého panského dvora Perštýn,“ uvedli architekti. Stavbě obchodního domu předcházelo vybudování okružní křižovatky u čerpací stanice MOL. Stavba zásadním způsobem omezila příjezd do města i výjezd z něj. Tvořily se dlouhé kolony, řidiči byli naštvaní. Bez okružní křižovatky však nebylo možné nový obchodní dům postavit. A ještě jeden moment otevření nové prodejny (po níž řada Litomyšlanů léta volala) chce kronikář zaznamenat. Jde o diskuzi mezi občany o tom, jak moc Lidl „ublíží“ obchodníkům na náměstí. Řada z nich pociťovala existenční obavy, bylo však obtížné posoudit, nakolik jsou přiměřené a nakolik je to prostá obava z konkurence ve městě, které je v poslední době proslulé i drahotou. Největší opravy ve městě K největším opravám realizovaným v roce 2022 patřila rekonstrukce vodovodu na Havlíčkové ulici a dokončení oprav Zahájské ulice. Zejména první uvedená vedla ke ztížení dopravní situace při vjezdu či výjezdu na Smetanovo náměstí, kde řidiči mohli v jarních měsících projíždět jen jedním jízdním pruhem, přičemž dopravu řídil přenosný semafor. Rekonstrukce omezila i provoz MHD a veřejné autobusové dopravy. Kvůli rekonstrukci povrchu silnice a následnému vybudování nových chodníků byla úplně uzavřena Zahájská ulice. Projet směli pouze rezidenti. Objízdná trasa byla vedena po silnici na Českou Třebovou a pro místní přes Kornice. Po dokončení prací na Zahájské ulici byly v lokalitě nově uloženy inženýrské sítě, ale hlavně tam pro místní vznikly nové chodníky, osvětlení a přechody. Práce měly stát přibližně 19 milionů korun. Jak už to u velkých stavebních prací/oprav bývá, hojně se diskutovalo tom, proč město povolilo realizaci obou prací takřka v jeden okamžik. Město si uvědomovalo složitost situace, jedinou alternativou však bylo je nepovolit, a tím pádem odmítnout koordinaci prací na rekonstrukci
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=