Litomyšl: Kronika města 2022

120 nápadů, audiovizuálně propojili auditorium v nádvoří zámku se zaplněnými Festivalovými zahradami a k ohlášeným vystupujícím hostům přidali překvapení, slavnou francouzskou zpěvačku Zaz. Tím však 64. ročník neskončil, jako sváteční přídavek bylo v den Svátku slovanských věrozvěstů sv. Cyrila a Metoděje provedeno scénické oratorium Jana Zástěry k poctě sv. Ludmily se Soňou Červenou v hlavní roli. Představení v piaristickém chrámu, režírované Jiřím Heřmanem, bylo tečkou za mimořádně úspěšným ročníkem Smetanovy Litomyšle. Návštěvnost festivalu Oproti předchozím ročníkům, využívajícím služeb ticketingové firmy Ticketportal, probíhal předprodej nově na platformě ENIGOO, uzpůsobené přímo pro Smetanovu Litomyšl. Zájem o vstupenky nebyl tak velký jako v minulosti, kdy bývala velká část pořadů vyprodána během několika hodin. Nakupující byli zřejmě s ohledem na dřívější „covidové“ změny opatrnější při plánování, a tak se vstupenky více prodávaly až před začátkem festivalu a v jeho průběhu. Lépe se uplatňovala místa v dražších sektorech, levnější se často doprodávala až v den konání pořadu za výrazně sníženou cenu členům Klubu přátel volných míst. I tak byla průměrná návštěvnost nižší oproti minulým ročníkům, výnos ze vstupného však vzhledem k množství pořadů na nádvoří s velkou kapacitou dosáhl historicky rekordní výše. Z 28 469 míst tak bylo obsazeno 24 799 a celková návštěvnost na hlavních pořadech činila 87,1 %. Festivalové zahrady bez vstupného navštívilo odhadem 53,1 tisíc diváků. Mediální kampaň, televizní a rozhlasové vysílání Mediální pokrytí 64. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl proběhlo především prostřednictvím mediálních partnerů. Česká televize, generální mediální partner, odvysílala 45x reklamní spot se zásahem GRP 29,4 %, Reach 17,77 %, spot vidělo 1 499 131 diváků. V přímém přenosu na ČT art vysílala zahajovací koncert, průměrná sledovanost byla 29 000 diváků v kategorii 15+, při podílu na sledovanosti 0,79 %. Pro pozdější vysílání Česká televize zaznamenala premiéru opery Jsem kněžna bláznů. Festival se objevoval ve zpravodajství, v pořadu Události v kultuře a v ranním vysílání Studia 6. Hlavní mediální partner Český rozhlas vysílal na stanici Vltava v přímém přenosu koncert Requiem za mého přítele a zaznamenal koncert Klavírního tria České filharmonie (odvysíláno 1. 7. 2022 na ČRo Vltava). Český rozhlas uspořádal svůj den ve Festivalových zahradách, během něj proběhlo živé hodinové vysílání na stanici ČRo Pardubice a zaznamenán byl koncert Marty Kloučkové s Big Bandem Gustava Broma pro vysílání v rámci oslav 50. výročí stanice Vltava. Český rozhlas odvysílal festivalový spot 116x, z toho 19x na ČRo Radiožurnál, 20x na ČRo Dvojka, 31x na ČRo Vltava a 46x na stanici ČRo Pardubice. Redakční spolupráce v počtu 103 příspěvků proběhla na všech celoplošných stanicích a také v regionech na ČRo Pardubice, ČRo Hradec králové a ČRo Region.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=