Litomyšl: Kronika města 2022

107 a dodatkovou tabulku po roce 1989. Dává prostor zastáncům současného řešení, ale i odpůrcům. Sám autor k obsahu knihy uvedl: „Studie o vzniku a osudech sochy historika, muzikologa a komunistického politika Zdeňka Nejedlého, která byla v jeho rodné Litomyšli postavena v roce 1978 a v polistopadovém období se stala předmětem opakujících se vzrušených debat. V roce 1992 k ní rada města – zejména z iniciativy starosty Miroslava Brýdla – připojila dodatkovou desku s textem místního archiváře a historika Milana Skřivánka. Tento text se v průběhu let stal legendou. Obdivně se k němu vyjádřili např. Václav Havel, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, hudební publicista Jiří Černý či historik Jiří Křesťan, jenž ho označil za geniální zkratku. V kontextu odstraňování politicky zatížených monumentů si toto řešení vysloužilo uznání jako „asi nejpozoruhodnější a velice sympatický pokus, jak se vyrovnat se složitou minulostí“ (historikové Zdeněk Hojda a Jiří Pokorný). U mnoha lidí však vzbudil text rozpaky a posílil dlouhodobou diskuzi, která prozatím vyvrcholila vydáním tiskového prohlášení městského zastupitelstva (2019). Problematika Nejedlého sochy vstoupila díky dlouhodobým a mnohdy velmi vyhroceným diskuzím, kterých se mj. zúčastnila i řada představitelů českého kulturního a intelektuálního život, do celonárodního povědomí. V tomto směru jde o fenomén, jaký nemá v našich dějinách obdoby.“ 34 Publikaci vydalo Regionální muzeum v Litomyšli ve spolupráci s Městskou galerií Litomyšl. autorem grafické úpravy knihy je Jiří Lammel. Litomyšl na fotografiích Miroslava Škrdly – 50. a 60. léta Celoživotní vášní Miroslava Škrdly (1923–2016), učitele ZŠ Litomyšl, Zámecká 496, bylo fotografování. Celá desetiletí působil mezi místními amatérskými fotografy, účastnil se řady soutěží a výstav. Od přelomu 50. a 60. let, kdy převzal od Jana Matouška otěže místního hlavního fotografa, nechyběl se svým fotoaparátem na žádné litomyšlské nebo okolní kulturní či společenské události. Velmi důkladně dokumentoval rovněž stavební proměny města. Fotografická pozůstalost uložená v muzeu obsahuje desítky tisíc snímků. Na výstavě Regionálního muzea v Litomyšli byly k vidění ty z let 1956 až 1969. Litomyšl tehdy vypadala, a především žila, zcela jinak než dnes… Součástí výstavy byl doprovodný program „Poznej svého souseda“. V případě, že někdo někoho na fotografiích poznal, měl možnost napsat do tabulek u jednotlivých fotografií jeho jméno, případně též krátkou informaci o něm. Stal se tak na chvíli velkým pomocníkem pracovníků muzea při katalogizaci této historicky nesmírně cenné a rozsáhlé fotografické pozůstalosti. Zbývá podotknout, že Miroslav Škrdla předal mnoho svých fotografií také ZŠ Zámecká, na níž celý život působil. Fotografie dokumentují každodenní život žáků, učitelů, ale i celého města. 34 Boštík, M.: Příběh sochy Zdeňka Nejedlého v Litomyšli. Cesta k destrukci jednoho kultu. In: Lilie. Ročník XXXII., číslo 5, s. 11.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=