Litomyšl: Kronika města 2020

44 I v letošním roce však výstavba nového obchodního domu vyvolávala debatu mezi občany. Stavba má mnoho příznivců, podle kterých může příchod další konkurence nakupování v drahé Litomyšli zlevnit. Má však i odpůrce, kteří se obávají vylidnění náměstí, které bude spojeno s poklesem tržeb místních obchodníků. Debatu na sociálních sítích pak vyvolala také stavba okružní křižovatky, která podle kritiků průjezd Litomyšlí přibrzdí a způsobí dopravní komplikace na příjezdu do města ve směru od Vysokého Mýta. Někteří občané se obávají kolon i ve směru opačném. Samotnou otázkou je, kdy se vlastně začne stavět a kdy nový obchodní dům první návštěvníky skutečně přivítá. Příprava výstavby parku pro relaxaci i zadržování vody Město Litomyšl připravovalo v průběhu letošního roku projekt zaměřený na výstavbu parku na ulici Z. Kopala. Vyrůst by měl v následujících dvou letech. V projektu se počítá s vysazením několika stovek stromů, dvousetmetrové linie keřů, lavičkami, odpočívadlem, loučkou s hracími prvky pro malé děti, ale i vytvořením prostoru pro děti starší. V nejvyšším bodě parku by měla být položena společenská loučka, na níž se v budoucnu počítá s vybudováním altánu. Místo by mělo sloužit pro pořádání drobných společenských akcí – komorních koncertů, přednášek, tematických setkání. V projektu je kladen velký důraz na zeleň. Vegetace parku by měla být opravdu pestrá – návštěvníci zde mají najít linii smíšených keřů, připomínajících bývalé přirozené remízky, které byly v minulosti vykáceny kvůli intenzivnímu hospodaření. Na okrajích parku budou vysazeny stromy s velkými korunami, jako jsou javory babyky, javory kleny a habry. Ty budou tvořit dlouhověkou okrajovou stěnu a zároveň poskytovat stín. Uvnitř byl pak měly být vysázeny třešně, švestky či jabloně. Zeleň pak doplní byliny, luční květiny a různé druhy trav. Celý terén by měl být vymodelován do vln po stávajících vrstevnicích, mezi kterými budou moci lidé procházet, piknikovat a užívat si pobyt v přírodě. Celá plocha navíc nebude sloužit pouze jako park, ale i jako místo pro zadržování vody v krajině. Mezi jednotlivými vlnami se totiž počítá s vybudováním několika na sebe navazujících poldrů, které budou schopny pojmout srážkovou vodu. Část parku tak bude v případě extrémních srážek fungovat i jako protipovodňová ochrana. V parku se tak nepočítá s vybudováním klasických cest, ale pouze cest zpevněných štěrkem a dalšími materiály. Záměr vybudovat tento park koresponduje s dlouhodobou snahou města o to, abychom v období sucha byli schopni nechat vodu přirozeně vsakovat do půdy, v období extrémních srážek zase ochrání výstavbu na Z. Kopala a přilehlých ulicích. Dobíjecí stanice pro elektromobily O snaze vybudovat ve městě dobíjecí stanici pro elektromobily píše kronikář již v zápisu za loňský rok. Na konci toho letošního se to podařilo. Dobíjecí stanice vznikla v lokalitě Bělidla 1059. Starosta města Daniel Brýdl k ní poznamenal: „Naším cílem bylo vybudovat stanici blízko centra, ale nechtěli jsme zabírat stávající parkovací místa. Snažili jsme se o to dva roky – a nakonec se nám to spolupráci s ČEZ podařilo. Město vybudovalo dvě nová parkovací stání

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=