Litomysl Participativní rozpočet záložky a sdílení

Umělecký trh Litomyšl

Cílem tohoto návrhu není pouze uspořádat trh, na kterém by tvůrci mohli veřejnosti ukázat svá díla, ale také pomoci dostat umění i mimo galerie. Ukázat, že umění není jen doménou profesionálních umělců, ale kohokoliv, kdo má po ruce papír a tužku.

Co vám o projektu chce říct jeho autor?

Litomyšl je unikátní a zvláštní město. Se svými zhruba deseti tisíci obyvatel se řadí mezi menší města, svojí kulturní bohatostí a programy předčí mnohá města mnohem větší a to i díky tomu, že si město zvoliloa za svůj domov spouta umělců a milovníků umění, jejichž práce jsou dodnes k vidění v místních a okolních galeriích, muzeích a venkovních expozicích (nevyjímaje bezpočet soch, rozesetých po městě). Kulturní bohatství města bylo také důvodem, proč jsme si s manželem vybrali Litomyšl za náš nový domov, poté, co jsme několik let žili v zahraničí v Antverpách, Belgii. Oba dva jsme studovali dějiny umění (manžel v USA, já v České republice) a oba jsme amatérští umělci. V Belgii organizuje mnoho měst pravidelně v průběhu léta umělecké trhy, tradice trvá už několik desítek let. Manžel má podobné zkušenosti z USA, kde se podobné akce konají v mnoha středně velkých městech alespoń jednou za rok. Po krátkém výzkumu jsem ovšem zjistila, že v České republice tyto trhy téměř neexistují. Je ovšem na místě vymezit pojem “umění” vůči řemeslu, řemeslným trhům, jarmarku. Litomyšl již hostí úspěšné “kreativní markety” a venkovní “mini market”. Na těchto trzích si můžete pořídit domácí med, marmeládu, šperky, ručně šité oblečení či další unikátní objekty vlastí výroby. Co tu ovšem chybí, je unikátní trh s ‘uměním” - obrazy, kresby, sochy, fotografie nebo intermedia.

Věřím tomu, že nejen studenti uměleckých škol v České republice, ale i další lidé si sem tam doma něco zkusí namalovat nebo vysochat. Proto bych ráda oslovila všechny, kteří si doma, ve studiu sami či skupinově něco malují, sochají, aby se se svými poklady vyrazili právě do Litomyšle na umělecký trh a ukázali, případně je i prodali svoje práce místním, přespolním i turistům, prostě komukoliv, komu se zrovna daný výtvor bude líbit. Ráda bych také přizvala Městskou galerii, která pořádá workshopy pro veřejnost. Jako každý umělecký trh by zde měl být prostor i pro návštěvníky, kteří si můžou sami zkusit něco namalovat nebo si vyzkoušet jinou uměleckou techniku (pod taktovkou Galerie) a mohou si tak odnést domů i svůj vlastní výrobek. Cílem tohoto návrhu na umělecký trh není jen zaplnit mezeru trhu tohoto typu v Litomyšli, ale pomoci dostat umění i mimo galerie, ukázat, že umění není jen doménou profesionálních umělců, ale kohokoliv, kdo má po ruce papír a tužku. Praktické záležitosti: Místo konání: zámecké návrší, při nepříznivém počasí se dají stoly přesunout do jízdárny anebo na nádvoří zámku a pod arkády. Druhá možnost by bylo Toulovcovo náměstí, které se již tradičně stává dějištěm (a středobodem) různých akcí organizovaných městem. Kdy: tři soboty v roce 2020, v případě úspěchu a tendence pokračovat i v dalších letech, nejraději vždy každou poslední sobotu v měsíci (od května do září = cca 5 akcí za rok).

Vystavovatelé by se hlásili na e-mailovou adresu, kterou bych pro trh vytvořila. Pokud bude mít trh úspěch, není od věci založit minimalistickou webovou stránku se základními údaji a fotografiemi. Na plakátech a v e-mailovém potvrzení bude jasně sděleno, že jakékoliv příspěvky s rasistickou či sexistickou tematikou jsou zakázány. Umělecký trh je určený pro vystavování a prodej: obrazů, grafik, kreseb, plakátů, soch, instalací a fotografií. Trh není určený pro: oblečení, šperky, keramika (čímž myslím hrnky, talířky etc..), dřevěné výrobky (krabičky, hračky)… . Ráda bych tímto respektovala tradiční vizi uměleckého trhu ve smyslu galerie pod širým nebem. Náklady: Náklady by měly být v podstatě minimální – za předpokladu že město je ochotné poskytnout zdarma prostory a zapůjčit určité množství stolů a židlí pro vystavující. Na každé trhy bych ráda pozvala místí hudební kapelu (nebo z blízkého okolí), pro kterou by bylo potřeba zbudovat jednoduché menší podium. Kapela by dostala zaplaceno. Do nákladů by patřila propagace - plakáty, jednoduché pozvánky, které by byly k dispozici na uměleckých školách, článek v místním časopisu Lilie a inzerce v krajských denících. Samozřejmostí je facebook a instagram. Samozuřejmě jsem připravena se na propagaci také aktivně podílet. Prvního ročníku se můžou umělci účastnit zcela zdarma, pokud by trhy pokračovaly i v dalších letech, vystavující by platili symbolický poplatek tak, aby se trhy staly víceméně soběstačné a mohly i zaplatit živou hudbu.

Navrhovatelka: Jana Benson


Kvůli ochraně osobních údajů nezveřejňujeme kontaktní údaje na jednotlivé autory, pokud je chcete oslovit, napište či zavolejte kontaktní osobě - Michele Vojáček, MěÚ Litomyšl, 724 917 054, michele.vojacek@litomysl.cz

Participativní rozpočet

Umělecký trh Litomyšl

obrázek k projektu Umělecký trh Litomyšl


© 2011 - 2020 Město Litomyšl | struktura webu | městské kontakty