Litomysl Moderní historické město záložky a sdílení

Budeme po městě snadněji cestovat na kole či pěšky?

Udržitelná městská mobilita se na první pohled může jevit jako další moderní nudný úřednický pojem. V praxi to znamená řešení problémů, které občanům brání naplno využívat kola a nohy při cestování po městě místo popojíždění autem. Problémů, se kterými se denně potýkají stovky Litomyšlanů.

Proto za účasti zástupců veřejnosti, odborníků a zástupců města vznikla odborná pracovní skupina, která řeší současný stav dopravy v Litomyšli a prověřuje možnosti, jak občanům připravit lepší podmínky pro cestování - do práce i na výlet ve volném čase.

„Všichni víme, jak to vypadá na průtahu či náměstí při dopravní špičce. Ve spolupráci s Pardubickým krajem řešíme vybudování nových parkovacích míst, a pokud se jednou dočkáme dálnice, rázem budeme mít dva pruhy silnice I/35, které budou díky snížené dopravní zátěži moci sloužit jako parkoviště či cyklostezka přímo v centru města. Současně ale musíme již teď řešit i potřeby cyklistů a pěších, motivovat lidi, aby zbytečně nejezdili autem, pokud nemusí. Není to jen otázka zdraví a ekologie, ale také možností města. Parkoviště a ulice nejsou nafukovací. Právě proto se věnujeme plánování udržitelné městské mobility. Chceme lidem dát možnost cestovat bezpečně a rychle i jinak než autem. Nepůjde o žádná nařízení, „ekofašismus“, jak se dnes s oblibou říká. Jde jen o to dát lidem bezpečnou možnost, aby se mohli hýbat. Pokud toho využijí, bude to pro jejich zdraví jenom dobře,“ vysvětluje jeden z hlavních cílů skupiny starosta Daniel Brýdl.

Místa Litomyšlanům dobře známá

V současné době se například řeší připojení na cyklostezku Nedošín - Tržek ve směru od čerpací stanice a komplexu Saint-Gobain Adfors. Vedení města již majitelům pozemků v této části poslalo prosbu o směnu vhodných ploch, na nichž by cyklostezka mohla stát. Stejně tak se řeší propojení stezek Litomyšl - Proseč, cyklostezky od šibeničního vrchu k Desince, Kornické ulice ke staré plovárně, propojení na cyklostezku s Vlkovem, stejně tak jako cesty z Kornic směrem k zemědělskému družstvu. Současně se také řeší umístění většího množství stojanů na kola po městě, oprava pumptracku na Wembley, či se zvažuje rozšíření lesních cest pro terénní cyklistiku.

Proč to řeší?

Prvním důvodem pro je zdraví. Pokud budou mít občané bezpečné, komfortní a dostatečně propojené cesty, nemusí všude jezdit autem. Na návštěvy, menší nákupy, vyřizování, doprovod dětí do škol a další denní aktivity mohou za vhodného počasí na kole či pěšky. Tím se při dostatečném počtu aktivních lidí sníží množství emisí CO2 v ovzduší a účastníci zároveň udělají něco pro své zdraví. Více chodců a cyklistů v ulicích znamená také menší dopravní zátěž pro okolí, protože část motoristů nechá auto v garáži. Více informací nejenom o udržitelné městské mobilitě najdete na webu dobramesta.cz nebo cyklomesta.cz


datum zveřejnění: 5. 2. 2020
zveřejnil: Bc. Michele Vojáček 

Ilustrační foto: Daniel Llorente, Unsplash.com


© 2011 - 2020 Město Litomyšl | struktura webu | městské kontakty