PRO RODIČE

Poznávací zájezd do Osvětimi
Poznávací zájezd do Osvětimi
Stáž k podpoře nadání - ZŠ Zámecká jako příklad dobré praxe
Poznávací zájezd do Osvětimi
Stáž k podpoře nadání - ZŠ Zámecká jako příklad dobré praxe
Poznávací zájezd do Osvětimi
Poznávací zájezd do Osvětimi
Stáž k podpoře nadání - ZŠ Zámecká jako příklad dobré praxe

Než půjdu na Zámeckou, pracovní listy pro předškoláky

NEŽ PŮJDU NA ZÁMECKOU,

pracovní listy pro předškoláky i jejich rodiče

 
Na zápis do 1. tříd základních škol je ještě čas.
V naší škole se zápis bude konat v dubna 2024 (bližší informace naleznete zde: https://www.litomysl.cz/1zs/informace-pro-rodice-2/).
V souvislosti se zápisem si mnoho rodičů klade otázku, zda je jejich dítě zralé a připravené pro vstup do školy.
Zákon sice udává, že do ZŠ musí nastoupit děti, které dovrší 6 let do 31.8. Už dávno však neplatí přesvědčení „máš šest let, musíš do školy“.
Školní zralost je totiž velmi individuální záležitost.
Pokud si nebudete vy, paní učitelka z MŠ nebo např. logopedka jistí, je nutné požádat o vyšetření poradenské zařízení (pro nás tuto službo spádově zajišťuje Pedagogicko-psychologická poradny Ústí nad Orlicí, pracoviště: Ústí nad Orlicí nebo Svitavy).
 
V případě dotazů nebo zájmu o osobní konzultaci ke školní připravenosti vašeho dítěte,
můžete rovněž kontaktovat naší školní psycholožku Mgr. Bc. Ivu Sedláčkovou a to prostřednictvím emailové adresy zspsycholog@seznam.cz nebo na psycholog@1zs.litomysl.cz
a na tel. čísle: 777 214 047.
 
V několika kapitolách bychom Vám rádi představili, co a jak můžete s vaším dítětem do nástupu do 1. tříd trénovat.

 

Níže naleznete pracovní list, který se zaměřuje na jednu oblast školní připravenosti do školy. Autorkou pracovních listů je Mgr. Jolana Moravcová, speciální pedagožka.

List pro svého předškoláka si prosím stáhněte a vytiskněte. UŽIJTE SI SPOLEČNÝ ČAS.

1. díl - ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ

Jedním z důležitých znaků připravenosti na školu je dostatečně rozvinuté zrakové vnímání. Zrakové vnímání je jedním z předpokladů, úspěšného zvládnutí čtení a psaní písmen i čísel. Je důležité říci, že nejde o funkčnost oka (která se obvykle řeší brýlemi), ale o komplexní proces zrakového vnímání, na kterém se podílí příslušná mozková centra.

Níže přináším několik tipů, jak zrakové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

  • skládání obrázků z drobných dílků – puzzle, rozstříhané pohlednice, fotky a jiné obrázky (dítě je může samo s dopomocí rozstříhat – cvičí se tím současně obratnost jemné motoriky)
  • skládání různých mozaikových stavebnic (z barevných dílků se tvoří různé tvary podle předlohy apod.)
  • hledání cesty bludištěm (buď ukazovat správnou cestu prstem, nebo může cestu kreslit a procvičovat tak i grafomotoriku)
  • rozlišování figury a pozadí (bývá často i v dětských časopisech): vybarvování plošek podle značek čímž vynikne nějaký autory připravený obrázek, hledání obrázků ve změti čar, vyhledávání "ukrytých" věcí na obrázku, hledání překrývajících se obrazců, později třeba i některých písmen
  • vyhledávání dvou shodných obrázků mezi více obrázky, které se liší vždy v nějakém v detailu
  • vyhledávání drobných rozdílů na dvojici obrázků
  • vyhledávání jednoho odlišného obrázku v řadě podobných obrázků
  • hledání v časopise nebo novinách dohodnuté písmeno nebo nějaký znak - „Kolik takovýchto znaků/písmen dokážeš najít tady na té stránce (nebo v tomto článku) za minutu?“ apod. – dítě nemusí písmeno znát – jen si v dané chvíli správně zapamatovat jeho tvar).

Pro rozvoj můžete využít pracovní listy Než půjdu na Zámeckou, které jsou ke stažení níže. 

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Rozvoj zrakového vnímání pro děti 1. díl – 3. díl, Bednářová Jiřina

Shody a rozdíly, Michalová Zdena

Pracovní sešit Předškolák 1 Zrakové vnímání – Martina Kneslová

2. díl - SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ

Obdobně jako u zrakového vnímání zde nejde jen o správnou citlivost ucha pro vnímání zvuků a jejich frekvencí, ale především o zpracování zvuků v mozkových centrech. Kvalita této oblasti je později ve škole důležitá především pro nácvik správného psaní (např. správné slyšení délek, rozlišování písmen, apod.).

Níže přináším několik tipů, jak prostorové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

• rozlišování různých zvuků (při zavázaných očích poznat zvuk sirek, peněz, klíčů, poznávání zvuků hudebních nástrojů, přírodních zvuků apod.)

• napodobování rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)

• rozpoznání první a poslední hlásky ve slově (nejdříve určujeme samohlásky, až po jejich zvládnutí souhlásky; při zadávání vždy danou hlásku ve vyslovování zvýrazníme)

  • Pro práci použijeme předměty či obrázky. Obrázky jsou poskládány do řady vedle sebe a všechna slova začínají na stejnou hlásku. Dítě pojmenovává obrázky v pořadí zleva doprava a má poté za úkol nalézt společný znak všech obrázků, tzv. hlásku, na kterou všechna slova začínají. Snaží se vymyslet další slova, která začínají na danou hlásku.
  • Dítě poslouchá a rodič předříkává různá slova. Dítě zvedne ruku pouze tehdy, začíná-li slovo konkrétní, domluvenou hláskou.
  • Hledání obrázků, předmětů začínající konkrétní hláskou. Připravíme nejrůznější předměty či obrázky. Po vyhlášení konkrétní hlásky dítě vybírá z nabízených předmětů, obrázků ta, která začínající danou hláskou.
  • hádanky s určováním hlásky - například: „Začíná to na S, je to zvíře a má to dlouhý chobot. Co je to?“

• rozpoznání hlásky uprostřed slova - dítě se snaží správně určit, zda přednesené slovo obsahuje danou hlásku

• podobně (jako je uvedeno výše pro hlásky) pak rozpoznávání předem dohodnuté slabiky, kterou při přednesu, v počáteční fázi můžeme, můžeme zvýraznit

• rozdělování slov na slabiky - vhodné s vytleskáváním

• vymýšlení slov, začínajících na nějakou zadanou hlásku nebo slabiku (KO-lo, KO-pačky, KO-loběžka…)

• slovní fotbal (na poslední hlásku, slabiku)

• poznávání rozhláskovaných slov - nejprve trojhlásková (např. předříkáváme po hláskách: s-ý-r, d-ů-m, č-á-p,…atp., následně po zvládnutí kratší slova vícehlásková - například: m-á-m-a, d-o-m-a, a-h-o-j atp.)

• sluchové rozlišování (diferenciace):

  • nabízení dvou různých nebo stejných slabik, kdy dítě musí určit, zda jsou stejné nebo odlišné
  • nabízení dvou různých nebo stejných slov (i nesmyslných) a musí určit, zda jsou stejná nebo jiná (např. dos/doc, fon/lon, kůže/gůže… )
  • Nahlas a zřetelně předříkáme dvojice slov: např. kos–koš atd. Dítě má poznat, zda se jedná o stejná či odlišná slova. Postupně aktivitu ztěžujeme použitím delších slov, která jsou obtížnější v rozlišení.

• rovněž Vám nabízíme ke stažení a využití pracovní listy - Než půjdu na Zámeckou, které jsou ke stažení níže.

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Frančíková’R.; Štanclová E., Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov

Sluchové vnímání: příprava na výuku čtení a psaní, reedukace poruch učení. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-352-0.

ZELINKOVÁ, Olga. Pavučinka: soubor cvičení sluchového vnímání : cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. Ilustroval Lída ŠÁMALOVÁ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-111-3.

3. díl - GRAFOMOTORIKA, JEMNÁ MOTORIKA A VIZUOMOTORIKA 

S dalším týdnem přinášíme další důležitou oblast, na kterou je nutné se zaměřit. Grafomotorika hraje významnou úlohu v tom, jak dobře děti následně zvládnou psaní.

Níže přináším několik tipů, jak prostorové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

  • Rozvíjejte grafomotoricé dovednosti (např. kresba čára, vlnek, křivek, smyček, apod.).
  • Při uvolňování zatuhlé ruky postupujte od velkých tahů na velké ploše, kdy pohyb vychází z ramene. Bude-li cvik zvládnut ve velkém, pokračujte v psacím pohybu vycházejícím z lokte, nakonec po zvládnutí vycházejte z pohybu v zápěstí a z pohybu vycházejících z prstů.
  • Nacvičujte špetkovitého držení tužky pomocí „ špetění", tzn. jakoby solit mouku, písek pomocí palce, ukazováčku a prostředníčku; kreslit tak např. obrazce na tácek, pískoviště apod.; možno využít trojhranné pastelky/ o větším průměru/ tužky Stabilo.
  • Obkreslujte podle předloh nebo kreslete tzv. dokreslovačky.
  • Skládejte kostky/lego/puzzle/mozaiky podle vzoru, atd.
  • Vyhledávejte obrázky ve změti čar a obtahujte je.
  • Sledujte čáry prstem, pastelkou.
  • Modelujte, pracujte s hlínou, plastelínou. Stříhejte, lepte, sestavujte řetěz z kancelářských sponek, navlékejte korálky, zapínejte knoflíky, háčky, zavazujte tkaničky, apod
  • Využívejte omalovánky, domalovánky, apod.

• rovněž Vám nabízíme ke stažení a využití pracovní listy - Než půjdu na Zámeckou, které jsou ke stažení níže.

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Rozvoj grafomotoriky, Bednářová Jiřina

Mezi námi pastelkami (1. díl – 3. díl), Bednářová Jiřina

Kreslení před psaním, Bednářová Jiřina

Jedním tahem-uvolňovací grafomotorické cviky, Bednářová Jiřina, Šmarda Richard

Šimonovy pracovní listy č. 5, 9 - grafomotorická cvičení

Čáry, máry I., Michalová Zdeňka

4. díl - POČETNÍ PŘEDSTAVY A PŘEDMATEMATICKÉ DOVEDNOSTI 

Do značné míry se na přípravě pro zvládání matematiky podílí také zrakové vnímání, prostorová orientace a samozřejmě logické myšlení.

 

Níže přináším několik tipů, jak v této oblasti dítěte podpořit a rozvíjet:

• budujte pojmy vedoucí k porovnávání, srovnávání a následně vytvoření představy množství (malý - velký; málo - hodně; krátký - dlouhý; široký - úzký; menší - větší; kratší - delší…).

• Veďte dítě k tzv. párovému přiřazování (k řadě kostek přidat další řadu o stejném počtu; k hrnečkům přiřadit lžičky apod.).

• Veďte dítěte ke třídění (podle barvy, podle velikosti, podle účelu...).

• Veďte dítěte k řazení předmětů podle velikosti, pojmenování toho, který prvek je nejmenší, největší.

• Při hře s kostkami, kuličkami, kamínky a podobně (vždycky za pomoci manipulace s předměty) upřesňujte operace „přidej“ a „uber“, případně „kolik jich pak bude?“.

• Postřehujte počty: „ Kolik ukazuji prstů?“ - cílem je, aby je dítě nepočítalo stále po jedné, ale aby na první pohled označilo počet.

• Postupně veďte k počítání prvků ve skupině a k vytváření skupin s daným počtem prvků (- spočítej mi, kolik je tady kostek; udělej mi hromádku, na které budeš mít 4 kostky.

• Využívejte hry: Domino, Člověče nezlob se, apod.

Pro rozvoj můžete využít pracovní listy Než půjdu na Zámeckou, které jsou ke stažení níže. 

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Počítání soba Boba ‚1—3.díl), Bednářová Jiřina

Brzy budu počtářem, Věra Kárová

Rozvíjíme početní představy I., II., Michalová Zdena

Šimonovy pracovní listy č. 8 - rozvoj logického myšlení

 

 

 

5. DÍL - ŘEČ A SLOVNÍ ZÁSOBA

S dalším týdnem přinášíme jednu z oblastí školní připravenosti - řeč a slovní zásobu. Důležité je myslet na to, že pokud má vaše dítě ještě problémy s výslovností, nebo pokud mluví nápadně špatně na svůj věk z hlediska stavby věty nebo slovní zásoby, konzultujte určitě tuto věc s odborným logopedem. V tomto věku není nač čekat, pokud se řeč nevyvíjí dobře. Čím dříve se začne s nápravou, tím větší šance na zlepšení a minimalizaci problémů ve škole.

Níže přináším několik tipů, jak v této oblasti dítěte podpořit a rozvíjet:

• Veďte dítě k vyprávění: o činnostech, které dělá, co vidělo, děj pohádky apod.

• Přehrávejte děje s maňásky, či loutkami, za které dítě mluví. Skvělou hrou pro rozvoj řeči jsou například Pohádková divadla z edice her Kvído, kde děti vymýšlejí příběh podle toho, jaké obrázky jim padnou na kostkách a na pomoc mají i divadelní kulisy, různé postavy, akční kostku pro větší dynamiku příběhu a “scénu”.

• Povídejte si nad obrázky - nechte dítě povídat o tom, co je vyobrazeno.

• Předkládejte dítěti předměty, obrázky nebo předříkávejte názvy věcí – dítě říká, k čemu daná věc slouží.

• Trénujte dovyprávění krátkého příběhu nebo dokončení věty.

• Počítejte slova v krátké větě (s jednoduchým vysvětlením, že věta se skládá ze slov, použít v zácviku jednoduché příklady na větě o třech slovech).

• Hrajte společenské hry - Pro rozvoj řeči jsou vhodné obzvláště hry se slovy a vyprávěcí hry, kdy děti sestavují příběhy.

• Čtěte si.

I nyní si můžete stáhnout speciální pracovní listy Než půjdu na Zámeckou, které jsou Vám k dispozici.

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Žvanda a Melivo - cvičení na rozvoj slovní zásoby, Stará Ester

Povíš mi to – Ester Stará

Mařenka už říká Ř – Ester Stará

Mluv se mnou – Pracovní sešit pro rozvoj dětské řeči – Kateřina Slezáková

6. DÍL - PAMĚŤOVÉ SCHOPNOSTI

U dítěte předškolního věku dochází především k výraznému rozvoji slovní a sluchové paměti, která je důležitá pro učení se nových informací ve škole. Velkou roli hraje také paměť zraková (např. pro zapamatování si tvarů písmen) a pohybová.

 

Níže přináším několik tipů, jak v této oblasti dítěte podpořit a rozvíjet:

• Opakujte s dítětem krátké úseky rýmů, písní, básniček, rozpočítadel.

• Zkoušejte si zapamatovat prodlužující se řady slov ve větě (například. V zahradě rostou jablka. V zahradě rostou jablka a hrušky. V zahradě rostou jablka, hrušky a švestky. atd.).

• Využívejte hry „Přijela tetička z Číny“ - Hráči k větě „Přijela tetička z Číny s kufrem, z kterého vybalila ...“ postupně přidávají slovo. Následuje další hráč, který větu a první slovo zopakuje a k tomu přidá další slovo. A tímto způsobem pokračují ostatní a počet slov ve větě narůstá. Obměnou této hry může být úvodní věta: „Kdybych jel na pustý ostrov, tak bych si s sebou vzal...“.

• Veďte dítě k vyřizování jednoduchých vzkazů jednotlivým členům rodiny.

• Pohybovou paměť rozvíjejte s pomocí hry, kdy první hráč udělá jeden pohyb. Druhý hráč pohyb zopakuje a přidá další. Vyhrává ten, kdo si pamatuje všechny pohyby, provede je správně a v odpovídajícím pořadí.

• Poznávejte písničku podle melodie. Potom zatleskej či vyťukej její rytmus.

• Hrajte tzv. Kimovy hry: Před dítě položte několik věcí (zpočátku 4 – 5) a necháte ho, aby chvilku věci pozorovalo a pokusilo si je zapamatovat. Pak věci zakryjete a dítě se je pokusí všechny zpaměti vyjmenovat.

• Dítě se pokusí převyprávět nějakou událost, kterou samo zažilo. Vyprávění mu usnadníme vhodně zvolenými otázkami, pomocí nichž si dítě dokáže dát věci do souvislostí a dějových následností.

• Hrajte s dítětem pexeso.

 

Rovněž můžete využít pracovní listy Než půjdu na Zámeckou, které jsou Vám k dispozici.

Název Formát Velikost

7. DÍL - PROSTOROVÁ ORIENTACE

Vnímání prostoru, zpracování a zapamatování si prostorových vztahů má významný přínos pro mnoho školních činností (např. kreslení – uvědomování si vedení směru čáry, matematické dovednosti apod.).

 

Níže přinášíme několik tipů, jak prostorové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

• nacvičování základních pojmů (nahoře, dole, uprostřed, před, za, hned před, hned za, mezi, pod, vedle, u) za využití názorných pomůcek (např. obrázek, fotografie) – s pomocí uvedených předložek veďte dítě k popisu polohy objektů vzhledem k vlastní osobě (Např. „Na obrázku vidím vpravo dole balón. Za lavičkou stojí strom. Uprostřed obrázku je houpačka.“).

• určování vzájemné polohy dvou různých objektů – využít můžete věci kolem sebe (např. „Pod stolem je židlička. Na stole vlevo leží svíčka.“); rozhodování o vzájemné poloze dvou objektů (je - není něco v tašce)

• popisování cesty do obchodu, mateřské školy, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo

• zakreslování jednoduchých obrázků podle diktátu („Zakresli na výkres do pravého, horního rohu nahoru sluníčko. Dolů, doprostřed nakresli auto.)

 

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Bednářová, J.: Orientace v prostoru a v čase pro děti. Brno: Edika, 2012.

Bednářová, J.: Prostorová orientace. Brno: PPP Brno, 2004

 

Pro nácvik můžete využít pracovní listy, které jsou ke stažení níže. 

Název Formát Velikost

8. DÍL - ORIENTACE V ČASE

Vnímání času se u dětí rozvíjí a formuje v průběhu celého předškolního věku. V období docházky na první stupeň základní školy je zhruba shodná s vnímáním dospělého člověka.  Problémy v této oblasti mohou přerůst až k potížím ve čtení, psaní a matematických dovednostech.

Před nástupem do první třídy by mělo dítě chápat alespoň jednoduché časové pojmy: včera – dnes – zítra, ráno – poledne – večer, jaro – léto – podzim – zima. Zároveň by mělo být schopné seřadit nebo popsat události tak, jak v čase probíhaly (chronologicky seřazuje obrázkové kartičky podle děje zachyceného na obrázcích).

Níže přináším několik tipů, jak prostorové vnímání dítěte podpořit a rozvíjet:

  • Vykládejte si, vysvětlujte – např. „Dneska po obědě půjdeme do knihovny, zítra tě ze školky/školy vyzvedne babička, za 2 dny (2x se vyspíš) pojedeme na výlet, včera jsme se byli koupat v bazénu…“ Při mluvě se snažit stále opakovat časové pojmy – ať ty základní, nebo pokročilejší (měsíce, týdny) v závislosti na věku a schopnostech dítěte.
  • Budujte pojmy - ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, apod. K těmto údajům poté přiřazujte odpovídající činnosti.
  • Vyrobit si můžete vlastní týdenní kalendář (obrázkový). Ke kalendáři si můžete vyrobit také výčet ročních, které lze pojmout jako kruh se 4 barevně výsečemi: JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA.
  • Trénujte chronologické řazení - Na internetu jsou dostupné různé kartičky s dějovou posloupností (např. chlapec ráno vstane, oblékne se, nají se, umyje si zuby…). Nacházejí se též v pracovních sešitech nebo ve výukových publikacích věnovaných právě nácviku orientace v prostoru a v čase (např. od paní Jiřiny Bednářové). O obrázcích si vykládejte, seřazujte je, nechejte dítě, aby vymýšlelo vlastní příběh apod.

Další zábavná cvičení naleznete v následujících pracovních sešitech:

Bednářová, J.: Orientace v prostoru a v čase pro děti. Brno: Edika, 2012.

Orientace v čase (kaminet.cz)

Pro nácvik můžete využít pracovní listy, které jsou ke stažení níže.